Een arbeidsongeval aangeven

Delen
Deel dit artikel
LinkedIn
Twitter
Facebook
Messenger
Whatsapp
Link kopiëren

Op deze pagina

Wat kan je doen met PFS+ ?

Aangifte ingeven

Een ongeval is echter snel gebeurd en soms niet te vermijden. In zo’n geval is een snelle en correcte vergoeding van het slachtoffer van het grootste belang.​
Alles begint natuurlijk met een snelle aangifte. 

Dossier opvolgen

Het dossier (aanvaard, geweigerd, ...) van jouw werknemers mee opvolgen is geen probleem.
Zijn er verlengingsattesten? Laad ze op in het dossier en je hoeft niets meer te doen.

Ongevallenstatistieken bekijken

Je kan statistieken aanmaken met de gegevens die voor jou van belang zijn.

Tutorials PFS+

FAQ

Er zijn 2 soorten velden in PFS+:

  1. heldergele velden die verplicht zijn
  2. lichtgele velden die optioneel zijn.

Je kan een aangifte sturen als de gele velden ingevuld zijn. Als er informatie ontbreekt, genereert het systeem een of meerdere foutcodes en kan je de aangifte niet versturen. 

Je kan jouw aangifte opslaan door te klikken op de knop 'Bewaren' in de rechterbovenhoek van het scherm. Je kan de aangifte en het programma afsluiten en later hernemen. De aangifte zal niet naar AG doorgstuurd worden.

Schade aan brillen wordt in sommige gevallen gedekt door de arbeidsongevallenverzekering. Er zijn 2 mogelijke scenario's:

  1. Brilschade zonder ander letsel: het slachtoffer gaat niet naar de dokter. Er is dus geen certificaat van de letsels. Op het niveau van het letsel geef je aan dat er geen letsel is en dat het gaat om brilschade. Geef in het tabblad 'letsel' aan dat er geen sprake is van een letsel en alleen van een kapotte bril, waarbij de plaats van het letsel 'Oog/ogen' is en selecteer een code 010 (Wonden en oppervlakkige verwondingen) voor de aard van het letsel. Bij 'Verzorging' antwoord je op elke vraag 'neen'
  2. Brilschade met ander letsel: het slachtoffer gaat naar de dokter. Er is dus een certificaat van de letsels. Specifieer voor de letsels in zone 36 de andere letsels en de brilschade zoals hieronder. Geef in zones 37 en 38 de fysieke verwondingen van het slachtoffer aan. De brilschade kan je vermelden op lijn 36. Vul bij 'Verzorging' en 'Gevolgen' de velden in zoals gewoonlijk. Het enige verschil is op lijn 42: je geeft aan dat er een prothese te voorzien is.

Zie het onderstaande document voor volledige coderingsdetails.

Het systeem controleert de aangifte. Soms krijg jij een foutmelding met een uitleg. Controleer de ingevulde informatie en probeer om correct data in te zetten.

Als de foutmelding blijft staan, adviseren wij jou om onze dienst schadebeheer te bellen:

Brussel: 02 664 70 34

Antwerpen: 03 218 33 04

Op de pagina 'Ongeval', op lijn 33, geeft je aan 'Weet niet'. In een van de vrije velden (bijv. lijn 30) vermeldt je dat er een proces-verbaal is opgemaakt, maar dat je het niet hebt.

Als je op lijn 33 'Ja' antwoordt, vraagt het systeem om het nummer en blijft er een foutmelding als je niets invoert.

Vink bij de gevolgen 'Tijdelijke tewerkstelling met aangepast werk' aan op lijn 42. Hou er rekening mee dat dit alleen geldt als het slachtoffer nog altijd zijn gebruikelijke loon betaald krijgt.

In andere gevallen raden wij jou aan contact op te nemen met onze collega's van schadebeheer die je meer informatie kunnen geven.

PFS+ beperkt het aantal karakters in vrije tekstvelden. Als je niet alle informatie kan vermelden, kan je ons aanvullende documenten bezorgen via het dossier van het ongeval, zodra de aangifte naar AG is gestuurd. Je gaat dan naar het dossier en stuurt ons documenten via de optie 'Documentenlijst'.

Je kan ons ook opmerkingen sturen via de optie 'Contact' in het dossier.

Ga naar het deel 'Opvolging van het dossier' om te weten te komen hoe je te werk moet gaan. 

Wees in de aangifte zo factueel mogelijk. Geef jouw twijfels niet aan, maar vermeld gewoon wat het slachtoffer heeft verklaard.

Zodra de aangifte naar AG is gestuurd, wordt er heel snel een beheerder aangesteld. Neem dan telefonisch contact op met de beheerder om jouw twijfels uit te leggen. Naargelang de situatie kan je een diepgaander onderzoek plannen: een informatieformulier dat het slachtoffer moet invullen, een bezoek aan een medisch adviseur of zelfs het ter plaatse sturen van een inspecteur.

Zolang je de aangifte niet naar AG hebt gestuurd, kan je ze verwijderen. Eens de aangifte verstuurd is, kan je niet meer terug.

Als je de aangifte wil verwijderen omdat het slachtoffer uiteindelijk niet naar de dokter is gegaan, maar de aangifte al bij ons is, neemt contact op met de beheerder om hem op de hoogte te brengen.

2 mogelijkheden om een lopende aangifte te schrappen:

  • Ofwel verwijder je ze rechtstreeks in de aangifte via de knop 'Vernietigen'.
  • Ofwel klik je op het rode kruis in de overzichtstabel.

Er verschijnt een bericht waarin je gevraagd wordt om jouw keuze te bevestigen.

Ja. Zelfs als je nog niet in het bezit bent van dit certificaat, raden wij jou aan om ons de aangifte te sturen, zodat onze beheerders het dossier al kunnen openen.

  • Bij 'Verzorging', op lijn 40, 'Werden medische zorgen verstrekt door een externe geneesheer' kies je 'Weet niet'.
  • Bij 'Gevolgen' geef je bij de eerste vraag 'Neen' aan. Het scherm minimaliseert.
  • Vul de informatie over de tijdelijke ongeschiktheid aan als je op de hoogte bent. Zo niet, laat je het open.

Ingeval van een ONLEESBAAR medische attest :

  • Bij 'Gevolgen' kan je 'Onleesbaar' aanvinken. Let op want je mag dan niets aangeven in de velden 'Aard' en 'Plaats', anders krijg je een foutmelding.

  1. Klik in het basisscherm op 'Ongevallen'.
  2. Bij het betreffende ongeval klik je op de link in de laatste kolom aan de rechterkant.
  3. Selecteer in de tab 'Documentenlijst' de optie 'Attest 1ste vaststelling' in de zone 'Attesten'. Klik op 'Add'. Er opent een venster waarin je het document kan zoeken op de plaats waar het zich bevindt op jouw computer of server. Klik op 'Versturen'. Het document wordt naar de beheerder gestuurd en toegevoegd aan het juiste dossier. Het verschijnt dan in de lijst op het scherm.

Je hebt 2 opties:

  1. Bel de schadebeheerder
  2. Stuur de informatie via de rubriek "Contact" 

Er is geen specifiek tabblad of selectievakje hiervoor.

In principe is dit certificaat niet verplicht. Onze schadebeheerders moeten in hoofdzaak de datum van de terugkeer van het slachtoffer op het werk kennen.

Herinnering : werknemers tewerkgesteld aan een veiligheidsfunctie, een functie met verhoogde waakzaamheid of een activiteit met welbepaald risico moeten na een afwezigheid van vier opeenvolgende weken na een ongeval opnieuw aan een onderzoek worden onderworpen (door de arbeidsarts) (artikel Art. I.4-34 van de Codex).

Ja, voor ongevallen met meer dan 30 dagen arbeidsongeschiktheid hebben wij het bewijs van genezing nodig. Dit attest zal hetzij rechtstreeks bij het slachtoffer, hetzij bij onze raadsgeneesheer worden aangevraagd. Als je in het bezit bent van dit document, kan je het ons toezenden, maar het is niet jouw verantwoordelijkheid om het slachtoffer ernaar te vragen.

In de tab 'Ongevallen' vind je de status en de evolutie van de dossiers.

De kolom 'Status' kan verschillende vermeldingen bevatten:

  • Nog niet behandeld: het ongeval is bij AG aangekomen en een beheerder moet het behandelen.
  • Aanvaard: de maatschappij aanvaardt het ongeval en is bezig met de verwerking.
  • Geweigerd: dossier geweigerd.
  • In onderzoek: het ongeval moet worden onderzocht, er zijn ontbrekende elementen in het dossier om te beslissen. 
  • Geregeld: het dossier is afgehandeld, maar staat nog open voor enkele schikkingen, inclusief eventuele blijvende invaliditeit.
  • Geregeld-afsluiten: alle betalingen zijn gedaan. Het dossier is afgesloten. Het kan altijd heropend worden als er nieuwe stukken worden toegevoegd aan het dossier.

Als je op het vergrootglas in de laatste kolom klikt, kan je het dossier bekijken en vind je verschillende elementen:

  • De naam van de beheerder: rechts bovenaan het scherm
  • De samenvatting van het dossier
  • De uitgevoerde betalingen
  • De verzonden mails (enkele deze zonder medische of vertrouwelijke gegevens)

Een aangifte die wordt verwerkt, kan je niet afdrukken. Je kan dit pas doen als je ze naar AG hebt gestuurd.

Je gaat dan naar het ongevallendossier en klikt op 'Documentenlijst'.

Klik op het document dat je wil bekijken/afdrukken en vervolgens op 'View'. Het document wordt gedownload en je kan het bekijken, opslaan en afdrukken.