Wat is een arbeidsongeval?

Delen
Deel dit artikel
LinkedIn
Twitter
Facebook
Messenger
Whatsapp
Link kopiëren

Op deze pagina

Wat is een arbeidsongeval ?

Een arbeidsongeval is elk ongeval dat een werknemer overkomt tijdens en door het feit van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst en dat een letsel veroorzaakt.

Er moeten 6 elementen aanwezig zijn:

  1. een plotselinge gebeurtenis;
  2. een letsel (fysiek of psychisch, ook schade aan prothesen);
  3. een oorzakelijk verband tussen de plotselinge gebeurtenis en het letsel;
  4. een uitwendige oorzaak (minstens één);
  5. een ongeval tijdens het uitvoeren van de arbeidsovereenkomst;
  6. een ongeval door het uitvoeren van de arbeidsovereenkomst

Het slachtoffer (of zijn rechthebbenden) dragen de bewijslast van de elementen 1, 2 en 5.

De wetgeving voorziet verder 2 vermoedens ten voordele van het slachtoffer (of zijn rechthebbenden):

  • wanneer de plotselinge gebeurtenis en het letsel bewezen zijn, wordt vermoed dat er tussen beiden een oorzakelijk verband bestaat;
  • wanneer bewezen is dat het ongeval gebeurd is tijdens het uitvoeren van de arbeidsovereenkomst, wordt het vermoed te zijn gebeurd door de uitvoering van de arbeidsovereenkomst.

Ook het arbeidswegongeval is gedekt.  Het is een ongeval (elementen 1 tot en met 4 hierboven) dat zich voordoet op het normale traject dat de werknemer aflegt om zich van zijn verblijfplaats te begeven naar de plaats van uitvoering van het werk en omgekeerd. 

Elke type ongeval vereist een aparte aanpak

Elk incident of arbeidsongeval moet onderzocht worden om herhaling te voorkomen en de nodige maatregelen te kunnen nemen.

Los daarvan zijn er verschillende types van ongevallen want elk type ongeval vraagt, naast het onderzoek, om een aparte administratieve behandeling.

Het is nuttig het onderscheid te kennen want niet elk ongeval moet aan de verzekeraar worden aangegeven en niet voor elk ongeval dient een omstandig verslag opgemaakt te worden. 

Zo spreken we van een licht ongeval of een EHBO als er geen medische kosten zijn (voor volledige definitie zie kader hieronder). Deze dien je niet aan te geven bij de verzekeraar op voorwaarde dat je het registreert in het EHBO-register. 

Van zodra er medische kosten zijn, dien je een arbeidsongeval aan te geven aan je verzekeraar. Pas dan spreken we van een arbeidsongeval waarbij we het onderscheid maken tussen gewoon arbeidsongeval en een ernstig arbeidsongeval. 

Licht ongeval - EHBO

Bij een licht ongeval dient er geen aangifte gedaan te worden.

Het slachtoffer heeft enkel een kleine verzorging van een hulpverlener binnen het bedrijf nodig zoals een pleister of ontsmetting (dus geen medische kosten) en er is geen loonverlies of arbeidsongeschiktheid.

Neem een licht ongeval altijd op in het EHBO-register mocht achteraf een doktersbezoek toch nodig zijn.  

Arbeidsongeval

Wanneer het geen licht ongeval is (zie definitie hiervoor), dan moet het arbeidsongeval altijd aangegeven worden bij de verzekeraar.

 

Om informatie te vinden over aangifte, zie "lees meer".

 

 

 

 

 

 

Ernstig arbeidsongeval

Het begrip ernstig arbeidsongeval wordt gedefinieerd als een ongeval dat zich op de arbeidsplaats zelf voordoet en dat wegens zijn ernst een grondig specifiek onderzoek vereist met het oog op het treffen van preventiemaatregelen die herhaling ervan moeten vermijden.

Opmaak van een omstandig verslag is verplicht. 

Voor de verplichtingen van de werkgever en de criteria op basis waarvan het arbeidsongeval als ernstig arbeidsongeval wordt beschouwd, zie "lees meer".

Verplichtingen van de werkgever

  1. Eerste hulp verlenen aan werknemers in geval van ongeval of ziekte en indien nodig gespecialiseerde diensten waarschuwen. 
  2. Slachtoffers (laten) vervoeren naar het EHBO lokaal, naar hun huis of naar een zorginstelling en op voorwaarde dat het slachtoffer mag worden vervoerd.
  3. De nodige contacten te organiseren met de diensten die gespecialiseerd zijn in dringende medische bijstand om ervoor te zorgen dat de slachtoffers zo snel mogelijk de nodige medische bijstand krijgen.
  4. Arbeidsongeval/Wegwerkongeval aangeven - licht ongeval in het EHBO-register registreren.
  5. Lijst opstellen met de belangrijkste telefoonnummers en adressen 
    • om het externe vervoer (taxi, ambulance, ...) te kunnen organiseren
    • om de gespecialiseerde diensten te kunnen waarschuwen (politie, antigifcentrum, ...)

Overzicht

Welke kosten worden vergoed ?

Als één van je werknemers een arbeidsongeval heeft tijdens het werk of op de weg van en naar het werk, voorziet je arbeidsongevallenverzekeraar in vergoedingen en terugbetalingen van kosten conform de Arbeidsongevallenwet van 1971. Het betreft:

  • de terugbetaling van medische kosten, apotheekkosten, hospitalisatiekosten, kosten van prothesen of orthopedische toestellen;
  • verplaatsingskosten;
  • psychologische behandeling (indien vastgesteld door een arts);
  • vergoedingen in geval van (tijdelijke of blijvende) arbeidsongeschiktheid;
  • een uitkering van een rente bij overlijden en de terugbetaling van begrafeniskosten. 
  • de materiele schade worden niet gedekt