Wettelijke verplichtingen

Wettelijk kader over welzijn op het werk

Delen
Deel dit artikel
LinkedIn
Twitter
Facebook
Messenger
Whatsapp
Link kopiëren

Welzijn op het werk

 

De wet legt de werkgever heel wat verplichtingen op omtrent welzijn op het werk. Elke werkgever moet het welzijn binnen zijn bedrijf bevorderen. Dit gebeurt door risicopreventie, collectieve en individuele beschermingsmaatregelen, opleidingen en informatie aan de werknemers. 

Er dient rond verschillende aspecten gewerkt worden zoals veiligheid op het werk, ergonomie en verfraaiing van de werkplaats, bescherming van de gezondheid van de werknemer, psychosociale belasting, hygiëne, ...

Om mogelijke risico's voor de werknemers op te sporen, moet de werkgever een interne of externe dienst voor preventie en bescherming op het werk inschakelen. Deze dienst heeft als opdracht de werkgever te helpen met het beheer van de risico's en het medisch toezicht.

De Welzijnswet (4/08/1996) vormt de basisverplichtingen en in de Codex staan meer gedetailleerd bepalingen zoals bijvoorbeeld beheersing van lawaai, de organisatie van brandpreventie of chemische agentia.

Hieronder vind je allerhande informatie die je helpen aan de wettelijke verplichtingen te voldoen.