In een bedrijfscontext wordt vaak over psychosociale risico’s gesproken. Maar wat betekent dat in de praktijk? Dochteronderneming Waldon gespecialiseerd in preventie en welzijn op het werk, geeft je verduidelijking rond het begrip en een aantal tips om de risico’s die ermee gepaard gaan te verminderen. Want actie ondernemen op vlak van preventie is niet alleen wenselijk, het is ook wettelijk verplicht.
Op deze pagina
Wat zijn psychosociale risico’s?
Hoe voorkom je psychosociale risico’s als bedrijf?
- Preventiebeleid rond psychosociale risico’s te ontwikkelen
Er bestaan veel manieren om te bouwen aan preventie rond psychosociale risico’s. Werken aan een positieve werkcultuur via leiderschapstrainingen, duidelijke rolverdelingen, flexibele werktijden (wanneer dat mogelijk is), het recht op deconnectie, welzijnsprogramma’s, etc. zijn allemaal concrete voorbeelden hiervan. Employee Assistance Programma’s hebben hierin ook al duidelijk hun grote meerwaarde bewezen.
Belangrijk om te weten is dat elk bedrijf hoe dan ook verplicht is om een preventiebeleid rond psychosociale risico’s te ontwikkelen. Dit moet dus een belangrijk focuspunt zijn binnen jouw organisatie, zeker als dat nu nog niet het geval is.
- Een risicoanalyse doorvoeren
Om je preventiebeleid rond psychosociale risico’s vorm te geven, is het cruciaal om de noden van jouw medewerkers in kaart te brengen. Bijvoorbeeld door middel van een risicoanalyse. Het is trouwens wettelijk verplicht om iedere 5 jaar een psychosociale risicoanalyse door te voeren in jouw organisatie.
Perceptie van het welzijnsklimaat heeft een grote invloed op psychologisch welzijn
Een andere reden om in te zetten op acties die de psychosociale risico’s beperken is het volgende: het is wetenschappelijk bewezen dat werknemers die de organisatie ervaren als toegewijd aan hun gezondheid en welzijn, doorgaans beter scoren op vlak van psychologisch welzijn.
Vooral het gevoel dat de organisatie actief betrokken is bij het ondersteunen van hun gezondheid en welzijn, dat er middelen en kansen worden geboden om deze te onderhouden, en dat het management problemen serieus neemt en oplost, speelt hierbij een belangrijke rol.
Daarnaast blijkt dat wanneer werknemers deze toewijding waarnemen, ze ook meer gemotiveerd zijn en zich zekerder voelen om deel te nemen aan welzijnsinitiatieven. over een positieve impact gesproken!