Communicatie en veiligheidscultuur

De veiligheidscultuur maakt deel uit de waarden en de strategie van een organisatie

Delen
Deel dit artikel
LinkedIn
Twitter
Facebook
Messenger
Whatsapp
Link kopiëren

 

Communicatie is één van de belangrijkste pijlers voor een succesvol preventiebeleid. Je kan risico analyses uitvoeren, maatregelen treffen, afspraken maken maar als je werknemers niet op de hoogte zijn of niet overtuigd zijn van het nut ervan, dan zal veiligheid binnen je bedrijf niet leven.

 

Op deze pagina

Bedrijfsstrategie en waarden

De veiligheidscultuur maakt deel uit van de waarden en strategie van de organisatie en moet dagelijks worden beleefd op de werkplek. Veiligheid zal inderdaad een echte prioriteit zijn op de werkvloer wanneer iedereen voor elke taak, zelfs elementaire taken, de reflex heeft om zich af te vragen hoe deze veilig kan worden uitgevoerd. Deze prioriteit moet er zijn op elk niveau en voor iedereen: van management tot op de werkvloer.

Het is echter de communicatie die het bedrijf zal implementeren die de drijvende kracht achter deze cultuur zal zijn.

We herinnneren er ook aan dat de Codex vereist dat werkgevers hun werknemers en derden informeren en instrueren over de risico's en veiligheidsregels van het bedrijf.

 

Veiligheid en productiviteit : een gemeenschappelijke doelstelling

Een gezond bedrijf staat of valt met goed management.

Om duurzaam te zijn, moet een bedrijf genoeg produceren, een kwaliteitsservice bieden, de uitgaven in de gaten houden en kunnen vertrouwen op competent, betrouwbaar personeel.

Het is echter niet genoeg om alleen personeel aan te trekken; je moet ze ook houden. Hiervoor moet het personeel onder toezicht staan, voortdurend worden getraind en een veilige en gezonde werkomgeving krijgen.

Een slechte reputatie op het gebied van veiligheid en/of welzijn, pesterijen, burn-out, frequente ongevallen, terugkerende technische problemen en een gebrek aan opleiding van het personeel brengen een bedrijf in moeilijkheden.

Heeft het een kans om de zeldzame parel voor zijn teams te vinden? Waarschijnlijk niet, want de kandidaat zal liever ergens anders solliciteren.

Het risico is dan groot dat werknemers onder druk komen te staan om hun achterstand in te halen, de afwezigheid van een collega te compenseren of een aanslepende werving in te halen.

Daarom gaan veiligheid en productiviteit hand in hand en is het van vitaal belang om :

  1. een preventiebeleid en een veiligheidscultuur te ontwikkelen die het mogelijk maken de productiviteitsdoelstellingen te halen en tegelijkertijd de veiligheid van de werknemers te garanderen.
  2. dit te communiceren naar de werknemers

Communicatie : wat, hoe, via welke kanalen ?

Om te communiceren over preventie is het niet genoeg om een paar keer per jaar een beleidsverklaring op te hangen in een mooi kader of te praten over de resultaten van werkgerelateerde ongevallen.

Communicatie moet dagelijks en doorlopend zijn.

Wat kun je in de praktijk doen?

  • medewerkers mondeling en schriftelijk informeren over het beleid, wat wel en niet wordt geaccepteerd, procedures, regels, enz.
  • medewerkers en vooral het management trainen in hoe ze positief kunnen communiceren over veiligheid en preventie, en over hun rollen en verantwoordelijkheden
  • controleer het begrip en de toepassing op het terrein: bezoeken, audits, interviews, vragenlijsten, enquêtes, enz.
  • pas uw communicatie aan uw publiek aan: brieven, posters, e-mails, video's, vergaderingen, enz. 
  • stel een "routine" in en plan vaste momenten om over veiligheid te praten: dit is een gelegenheid om ongevallen en incidenten te bespreken, maar ook toekomstplannen en, bovenal, goede praktijken
  • vraag werknemers naar hun mening: wat hebben ze nodig om veilig te werken? wat zou hun leven gemakkelijker maken? waarom passen ze deze of gene procedure niet toe? Grijp kansen om als bedrijf te verbeteren

Een eenvoudige en doeltreffende manier om te communiceren is door te VOORBEELDEN.

Welke hulpmiddelen zijn beschikbaar?

  • persoonlijke brief of e-mail
  • posters of flyers
  • tekstberichten, waarschuwingen
  • veiligheidsflits (ervaring info, veiligheidswaarschuwing, enz.)
  • gereedschapskist
  • intranetpagina
  • QR-code-link
  • video en zelfstudie
  • ...
  • De enige beperking is je verbeelding!

Veiligheidscultuur

Er zijn 3 hoofdcomponenten die de veiligheidscultuur van een organisatie bepalen:

  1. de organisatiestructuur
  2. organisatieprocessen
  3. organisatiecultuur

De organisatiestructuur

Het gaat om de formele aspecten van een organisatie:

  • het organogram 
  • officiële functies 
  • verdeling van taken,
  • rollen en verantwoordelijkheden.

De structuur bepaalt in wezen hoe de missie van een organisatie wordt bereikt en hoe een actief veiligheidsbeleid wordt gevoerd.

Organisatorische processen

Ze omvatten primaire processen (de kernactiviteiten van het bedrijf) en ondersteunende processen zoals het onderhoud van machines en installaties of het beheer van middelen en de beschikbaar gestelde tijd.

We kijken ook naar

  • sociale processen 
  • relaties en interacties. 
  • hoe mensen samenwerken, 
  • hoe taakgerelateerde risicoanalyses worden ontwikkeld 
  • hoe werknemers worden betrokken bij de voorbereiding van bijvoorbeeld veiligheidsinstructies.

Organisatiecultuur

Het is de bedrijfscultuur..:

  • wat een groep mensen binnen de organisatie wel of niet belangrijk vindt.
  • gedeelde waarden, overtuigingen en normen
  • hoe medewerkers over hun bedrijf praten. 

AG Safety Culture Audit

Het analyseren van de veiligheidscultuur stelt ons in staat om op een andere manier naar gebeurtenissen en het preventiebeleid binnen een organisatie te kijken. 

Het uitgangspunt voor de audit is :

  1. een diagnose van de huidige veiligheidscultuur 
  2. een verduidelijking van de gewenste cultuur.

AG heeft hiervoor een eigen audit ontwikkeld.

De audit meet de perceptie van de verschillende onderdelen van het bedrijf (directieleden, managers en medewerkers) op 10 gebieden:

De schaal van veiligheidscultuur

Elk gebied wordt beoordeeld en op een schaal van vijf niveaus geplaatst:

  1. pathologisch: hier geeft niemand om veiligheid totdat er iets ernstigs gebeurt of totdat de arbeidsinspectie langskomt.
  2. reactief: dit is de fase waarin mensen zeggen dat veiligheid belangrijk is, maar pas reageren na een ongeval of incident.
  3. calculatief: veiligheid begint geïntegreerd te worden, risico's worden geïdentificeerd en veiligheidssystemen worden geïmplementeerd.
  4. proactief: veiligheid wordt voortdurend verbeterd door leiderschap en maakt deel uit van de waarden.
  5. generatief of progressief: veiligheid is een integraal onderdeel van alle processen en veiligheid zit in het DNA van het bedrijf.

AG Safety Performance Program

Op basis van de resultaten van de audit zal AG een rapport met aanbevelingen opstellen.  Het doel is om een op maat gemaakt programma te ontwikkelen om het bedrijf hogerop te helpen.

AG biedt training en coaching om deze ontwikkeling te ondersteunen.

Bijvoorbeeld

  • De wettelijke verplichtingen en verantwoordelijkheden van management en lijnmanagers
  • Beheer van ongevallen- en incidentenonderzoeken
  • Het dynamische risicobeheersysteem en risicoanalyse voor lijnmanagers
  • Ondersteuning en coaching voor managers bij het opzetten van Safety Walks & Talks
  • Coaching van managers bij de voorbereiding en uitvoering van Toolbox meetings

Meer weten ?

Bekijk de webinar

Meer info ?

Neem contact op met onze dienst Safety Consultant