Een licht ongeval of EHBO

Delen
Deel dit artikel
LinkedIn
Twitter
Facebook
Messenger
Whatsapp
Link kopiëren

Een licht ongeval is een ongeval dat noch tot loonverlies, noch tot een (tijdelijke of blijvende) arbeidsongeschiktheid heeft geleid voor het slachtoffer, maar enkel zorgen heeft vereist die meteen na het ongeval werden toegediend op de plaats van uitvoering van de arbeidsovereenkomst.

Het is niet verplicht om ze aan de verzekeraar aan te geven, op voorwaarde dat ze geregistreerd worden in het EHBO-register. Het is echter interessant om ze te identificeren en te analyseren omdat het ook goede veiligheids- en gezondheidsindicatoren zijn.

Gepast reageren na een incident zal waarschijnlijk een ongeval in de toekomst voorkomen. Bovendien, als het slachtoffer zich later nog naar een dokter moet begeven, zal de werkgever een verslag van het incident hebben om het ongeval aan te geven en zal de verzekeraar het ongeval sneller kunnen valideren. Bij interne EHBO-verzorgingen is het bijhouden van een EHBO-register wettelijk verplicht

De CODEX, Boek I, Titel 5, schetst een kader voor de organisatie van de eerste hulp in het bedrijf.

De werkgever moet een aantal maatregelen nemen:

  • invoering van een EHBO-procedure
  • toewijzing van personeel voor het verlenen van eerste hulp
  • terbeschikkingstelling van middelen (uitrusting voor eerste hulp, lokalen, alarmering van gespecialiseerde diensten).

Deze organisatie is afhankelijk van het aantal werknemers, de kenmerken van de onderneming en de resultaten van de risicoanalyse. De preventieadviseur/arbeidsgeneesheer moet hierover advies uitbrengen. De maatregelen moeten ook van toepassing zijn op externe personen (studenten, onderaannemers, bezoekers, enz.).

Principes

Wat is een licht ongeval

  • de eerste zorgen in de onderneming volstonden (De zorgen werden meteen na het ongeval toegediend en enkel op de plaats van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst)
  • er is geen tussenkomst van een geneesheer nodig
  • er is geen loonsverlies
  • er is geen arbeidsongeschiktheid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niet aangeven bij de verzekeraar

Een licht ongeval moet niet aangegeven worden bij de verzekeraar.

  • Een licht ongeval moet je enkel in het EHBO register opnemen.

Als de gezondheidstoestand van het slachtoffer nadien toch verslechtert, moet je het ongeval toch nog bij de verzekering aangeven binnen de 8 kalenderdagen vanaf de dag waarop u erover werd geïnformeerd.

EHBO binnen de organisatie

Als werkgever is het belangrijk dat je een goed uitgewerkte procedure rond EHBO binnen je organisatie uitwerkt, het kan immers levens redden. Het is dan ook wettelijk verplicht om een volledig intern noodplan op te stellen waarin onder andere de procedure rond EHBO is opgenomen.

Als werkgever dien je dus een EHBO procedure op te stellen en een EHBO-register bij te houden.

 

EHBO procedure en EHBO register

Elke werknemer binnen je organisatie moet kennis hebben van de procedure rond EHBO. De hulpverleners moeten gekend zijn, alsook de EHBO-uitrusting (wat en waar bevindt deze zich) en op welke manier kan je de hulpverleners bereiken en wanneer bel je de hulpdiensten.

                                                                    112

 Deze instructies dien je regelmatig te overlopen met je medewerkers zodat iedereen zijn taak kent in geval er zich een incident voordoet zodoende geen tijd te verliezen.

 

Enkele definities

Verplichtingen van de werkgever

Eerste hulp kunnen verlenen aan werknemers die een ongeval of ziekte hebben geleden en indien nodig gespecialiseerde diensten waarschuwen.

In staat zijn om slachtoffers naar het EHBO lokaal, naar hun huis of naar een zorginstelling te vervoeren, op voorwaarde dat het slachtoffer mag worden vervoerd.

De nodige contacten te organiseren met de diensten die gespecialiseerd zijn in dringende medische bijstand om ervoor te zorgen dat de slachtoffers zo snel mogelijk de nodige medische bijstand krijgen.

Om het externe vervoer van de slachtoffers (taxi, ambulance, ...) te kunnen verzorgen en om de gespecialiseerde diensten te kunnen waarschuwen, moeten de belangrijkste telefoonnummers en adressen van deze diensten rechtstreeks toegankelijk zijn

Hoe een EHBO procedure opmaken, waarmee rekening houden

1. Risicoanalyse uitvoeren om de behoeften te bepalen

  • Opleiding: aantal op te leiden personen en specifieke inhoud
  • EHBO-ruimte (of niet) en de inhoud ervan
  • Aantal eerstehulpkits en hun locatie
  • Noodzaak van een automatische defibrillator 

De resultaten van deze analyse moeten voor advies worden voorgelegd aan de preventieadviseur bedrijfsarts en het CPBW(of bij afwezigheid daarvan,  de werknemersvertegenwoordiging).


2. Communicatie aan het personeel en het externe personeel van de algemene procedure

  • Wat te doen bij een ongeval
  • Maatregelen in geval van ernstig en onmiddellijk gevaar
  • De namen van de hulpverleners en de middelen om hen te contacteren (telefoonnummer).
  • Herinnering aan het Europese nummer 112
  • De locatie van het EHBO Lokaal en/of eventuele EHBOkits

3. De werkgever moet een register bijhouden waarin de werknemer

  • De naam van het slachtoffer,
  • De naam van de persoon die de eerste hulp heeft verleend.
  • Plaats, datum en tijdstip van het ongeval, alsmede de beschrijving en omstandigheden van het ongeval.
  • De datum en het tijdstip van de verzorging, de aard van de verzorging (aard van de verwonding, de aard van de verstrekte zorg en middelen, de opvolging na de eerste hulp,...).
  • De identiteit van eventuele getuigen.

Veelgestelde vragen

Een ongeval aangeven

Snel en eevoudig melding van een arbeidsongeval en upload van een attest van eerste vaststelling.

Geen toegang tot PFS+ ?

 

Klik hier om contact op te nemen met de helpdesk.

 

Bibliotheek

 

Zoek je voorbeeld documenten ?