Een licht ongeval is een ongeval dat noch tot loonverlies, noch tot een (tijdelijke of blijvende) arbeidsongeschiktheid heeft geleid voor het slachtoffer, maar enkel zorgen heeft vereist die meteen na het ongeval werden toegediend op de plaats van uitvoering van de arbeidsovereenkomst.
Het is niet verplicht om ze aan de verzekeraar aan te geven, op voorwaarde dat ze geregistreerd worden in het EHBO-register. Het is echter interessant om ze te identificeren en te analyseren omdat het ook goede veiligheids- en gezondheidsindicatoren zijn.
Gepast reageren na een incident zal waarschijnlijk een ongeval in de toekomst voorkomen. Bovendien, als het slachtoffer zich later nog naar een dokter moet begeven, zal de werkgever een verslag van het incident hebben om het ongeval aan te geven en zal de verzekeraar het ongeval sneller kunnen valideren. Bij interne EHBO-verzorgingen is het bijhouden van een EHBO-register wettelijk verplicht
De CODEX, Boek I, Titel 5, schetst een kader voor de organisatie van de eerste hulp in het bedrijf.
De werkgever moet een aantal maatregelen nemen:
- invoering van een EHBO-procedure
- toewijzing van personeel voor het verlenen van eerste hulp
- terbeschikkingstelling van middelen (uitrusting voor eerste hulp, lokalen, alarmering van gespecialiseerde diensten).
Deze organisatie is afhankelijk van het aantal werknemers, de kenmerken van de onderneming en de resultaten van de risicoanalyse. De preventieadviseur/arbeidsgeneesheer moet hierover advies uitbrengen. De maatregelen moeten ook van toepassing zijn op externe personen (studenten, onderaannemers, bezoekers, enz.).
Op deze pagina
Principes
Wat is een licht ongeval
Niet aangeven bij de verzekeraar
EHBO binnen de organisatie
EHBO procedure en EHBO register
Enkele definities
Verplichtingen van de werkgever
Eerste hulp kunnen verlenen aan werknemers die een ongeval of ziekte hebben geleden en indien nodig gespecialiseerde diensten waarschuwen.
In staat zijn om slachtoffers naar het EHBO lokaal, naar hun huis of naar een zorginstelling te vervoeren, op voorwaarde dat het slachtoffer mag worden vervoerd.
De nodige contacten te organiseren met de diensten die gespecialiseerd zijn in dringende medische bijstand om ervoor te zorgen dat de slachtoffers zo snel mogelijk de nodige medische bijstand krijgen.
Om het externe vervoer van de slachtoffers (taxi, ambulance, ...) te kunnen verzorgen en om de gespecialiseerde diensten te kunnen waarschuwen, moeten de belangrijkste telefoonnummers en adressen van deze diensten rechtstreeks toegankelijk zijn
Hoe een EHBO procedure opmaken, waarmee rekening houden?
1. Risicoanalyse uitvoeren om de behoeften te bepalen
- Opleiding: aantal op te leiden personen en specifieke inhoud
- EHBO-ruimte (of niet) en de inhoud ervan
- Aantal eerstehulpkits en hun locatie
- Noodzaak van een automatische defibrillator
De resultaten van deze analyse moeten voor advies worden voorgelegd aan de preventieadviseur bedrijfsarts en het CPBW(of bij afwezigheid daarvan, de werknemersvertegenwoordiging).
2. Communicatie aan het personeel en het externe personeel van de algemene procedure
- Wat te doen bij een ongeval
- Maatregelen in geval van ernstig en onmiddellijk gevaar
- De namen van de hulpverleners en de middelen om hen te contacteren (telefoonnummer).
- Herinnering aan het Europese nummer 112
- De locatie van het EHBO Lokaal en/of eventuele EHBOkits
3. De werkgever moet een register bijhouden waarin de werknemer
- De naam van het slachtoffer,
- De naam van de persoon die de eerste hulp heeft verleend.
- Plaats, datum en tijdstip van het ongeval, alsmede de beschrijving en omstandigheden van het ongeval.
- De datum en het tijdstip van de verzorging, de aard van de verzorging (aard van de verwonding, de aard van de verstrekte zorg en middelen, de opvolging na de eerste hulp,...).
- De identiteit van eventuele getuigen.