Aangifte en documenten

Delen
Deel dit artikel
LinkedIn
Twitter
Facebook
Messenger
Whatsapp
Link kopiëren

Op deze pagina

Algemene informatie

Arbeidsongevallen dienen correct te worden en onderzocht en er geldt ook een AANGIFTEPLICHT.

Elk ongeval op de arbeidsplaats of op de weg van en naar het werk moet worden aangegevn aan de arbeidsongevallen verzekeraar. De arbeidsongevallen verzekeraar beslist dan of het ongeval een arbeidsongeval is of niet. Voor lichte ongevallen geldt een uitzondering. Deze hoeven niet meteen aangegeven te worden, maar wel worden geregistreerd. 

Elk arbeidsongeval moet binnen 8 kalenderdagen worden aangegeven door de werkgever. 

De enige uitzondering zijn lichte ongevallen. Deze moet je enkel in het EHBO register opnemen. Als de gezondheidstoestand van het slachtoffer nadien toch verslechtert, moet je het ongeval toch nog bij de verzekering aangeven binnen de 8 kalenderdagen vanaf de dag waarop u erover werd geïnformeerd.

  1. Verklaring van het slachtoffer : wanneer iemand een arbeidsongeval heeft dient hiervan een verklaring afgenomen te worden
  2. Medisch attest : het slachtoffer dient zo snel mogelijk een medisch attest van de behandelende arts aan zijn werkgever te overhandigen
  3. Aangifte : de werkgever geeft het arbeidongeval aan bij de verzekeraar

De Codex (bijlage II I-4) voor welzijn op het werk specificeert de inhoud van de ongevallensteekkaart die een werkgever moet invullen bij een ongeval met een tijdelijke arbeidsongeschiktheid van 4 dagen of meer.

De werkgever moet ervoor zorgen dat de dienst voor preventie en bescherming op het werk een arbeidsongevallensteekkaart opstelt en bijhoudt voor elk arbeidsongeval met ten minste 4 dagen ongeschiktheid (dag 1 = dag na het ongeval). In kleine ondernemingen (groep C- en D, zonder een preventieadviseur niveau I of II) is dit een taak voor de externe dienst.

Het formulier voor de aangifte van een arbeidsongeval mag de arbeidsongevallensteekkaart vervangen, op voorwaarde dat de gegevens nodig om de steekkaart op te stellen, op het aangifteformulier worden ingevuld.

De werkgever bewaart de arbeidsongevallensteekkaarten of kopieën of afdrukken van de formulieren waarmee de arbeidsongevallen zijn aangegeven, ten minste tien jaar. Deze steekkaarten worden ter beschikking gehouden van de met het toezicht belaste ambtenaren. De werkgever is verplicht om telkens een kopie van de steekkaart of aangifte te versturen naar de EDPBW. 

De steekkaart bevat inlichtingen over:

  • De steekkaart zelf (het jaar en chronologisch nummer van de steekkaart in het jaar)
  • De werkgever
  • Het slachtoffer
  • Het ongeval en de verwondingen

Met de vermelding van : de afwijkende gebeurtenis, het betrokken voorwerp, de getroffen preventiemaatregelen.

Aanvaarding of weigering : rol van de verzekeraar

Elk slachtoffer dient zijn werkgever zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van een arbeidsongeval. Dit kan een arbeidsongeval zijn op de arbeidsplaats of op de weg van en naar het werk.  

De verzekeringsonderneming zal vervolgens beslissen of het ongeval wordt erkend als een arbeidsongeval.

 

Hier zijn 3 scenario's mogelijk:

Ongeval aanvaard

De verzekeraar zal de kosten ten gevolge van het arbeidsongeval vergoeden zoals voorzien in de wet op arbeidsongevallen van 1971.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ongeval geweigerd

De verzekeraar zal de werkgever en het slachtoffer op de hoogte brengen van de weigering.

Het slachtoffer kan Fedris vragen om een onderzoek in te stellen naar de beslissing van de verzekeringsonderneming. Bent u het niet eens met de beslissing van de verzekeringsonderneming of die van Fedris? Dan kunt u uw geval nog aan de arbeidsrechtbank voorleggen.

 

 

 

 

Er is twijfel

De werkgever betaalt het slachtoffer het gewaarborgd loon gedurende de eerste 30 dagen. Indien we als verzekeringsonderneming na 30 dagen nog altijd geen beslissing genomen hebben over het ongeval, dan zal het ziekenfonds van het slachtoffer de kosten als het gevolg van het ongeval ten laste nemen. Het ziekenfonds zal nadien de uitgaven bij de verzekeraar terugvorderen. Als de verzekeraar nadien het arbeidsongeval aanvaardt, zullen de kosten van het arbeidsongeval vergoed worden.

Wat is verzekerd ?

Als één van je werknemers een arbeidsongeval heeft tijdens het werk of op de weg van en naar het werk, voorziet je arbeidsongevallenverzekeraar in vergoedingen en terugbetalingen van kosten conform de Arbeidsongevallenwet van 1971. Het betreft:

  • de terugbetaling van medische kosten, apotheekkosten, hospitalisatiekosten, kosten van prothesen of orthopedische toestellen;
  • verplaatsingskosten;
  • psychologische behandeling (indien vastgesteld door een arts);
  • vergoedingen in geval van (tijdelijke of blijvende) arbeidsongeschiktheid;
  • een uitkering van een rente bij overlijden en de terugbetaling van begrafeniskosten. 

Voorbeeld

Artur glijdt uit over een olievlek en valt. Hij breekt zijn staartbeen, zijn bril is kapot en zijn uurwerk is gekrast. Hij is afwezig gedurende 2 weken.

 

 

 

Wat wordt er vergoed?

 

  • De tijdelijke arbeidsongeschiktheid.
  • De medische onderzoeken, de opvolging en eventueel blijvende invaliditeit ten gevolge van de breuk aan het staartbeen.
  • De kapotte bril (op voorwaarde dat dit genoteerd staat op de arbeidsongevallen aangifte).

 

Wat wordt niet vergoed:

 

  • Het uurwerk dat krassen vertoont (de verzekeraar vergoedt geen materiële schade) 

 

Een ongeval aangeven

Snel en eevoudig melding van een arbeidsongeval en upload van een attest van eerste vaststelling.

Geen toegang tot PFS+ ?

 

Klik hier om contact op te nemen met de helpdesk.

 

Bibliotheek

 

Zoek je voorbeelddocumenten ?