Aangifte en documenten

Delen
Deel dit artikel
LinkedIn
Twitter
Facebook
Messenger
Whatsapp
Link kopiëren

Op deze pagina

Algemene informatie

Aanvaarding of weigering : rol van de verzekeraar

Elk slachtoffer dient zijn werkgever zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van een arbeidsongeval. Dit kan een arbeidsongeval zijn op de arbeidsplaats of op de weg van en naar het werk.  

De verzekeringsonderneming zal vervolgens beslissen of het ongeval wordt erkend als een arbeidsongeval.

 

Hier zijn 3 scenario's mogelijk:

Ongeval aanvaard

De verzekeraar zal de kosten ten gevolge van het arbeidsongeval vergoeden zoals voorzien in de wet op arbeidsongevallen van 1971.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ongeval geweigerd

De verzekeraar zal de werkgever en het slachtoffer op de hoogte brengen van de weigering.

Het slachtoffer kan Fedris vragen om een onderzoek in te stellen naar de beslissing van de verzekeringsonderneming. Bent u het niet eens met de beslissing van de verzekeringsonderneming of die van Fedris? Dan kunt u uw geval nog aan de arbeidsrechtbank voorleggen.

 

 

 

 

Er is twijfel

De werkgever betaalt het slachtoffer het gewaarborgd loon gedurende de eerste 30 dagen. Indien we als verzekeringsonderneming na 30 dagen nog altijd geen beslissing genomen hebben over het ongeval, dan zal het ziekenfonds van het slachtoffer de kosten als het gevolg van het ongeval ten laste nemen. Het ziekenfonds zal nadien de uitgaven bij de verzekeraar terugvorderen. Als de verzekeraar nadien het arbeidsongeval aanvaardt, zullen de kosten van het arbeidsongeval vergoed worden.

Wat is verzekerd ?

Als één van je werknemers een arbeidsongeval heeft tijdens het werk of op de weg van en naar het werk, voorziet je arbeidsongevallenverzekeraar in vergoedingen en terugbetalingen van kosten conform de Arbeidsongevallenwet van 1971. Het betreft:

  • de terugbetaling van medische kosten, apotheekkosten, hospitalisatiekosten, kosten van prothesen of orthopedische toestellen;
  • verplaatsingskosten;
  • psychologische behandeling (indien vastgesteld door een arts);
  • vergoedingen in geval van (tijdelijke of blijvende) arbeidsongeschiktheid;
  • een uitkering van een rente bij overlijden en de terugbetaling van begrafeniskosten. 

Voorbeeld

Artur glijdt uit over een olievlek en valt. Hij breekt zijn staartbeen, zijn bril is kapot en zijn uurwerk is gekrast. Hij is afwezig gedurende 2 weken.

 

 

 

Wat wordt er vergoed?

 

  • De tijdelijke arbeidsongeschiktheid.
  • De medische onderzoeken, de opvolging en eventueel blijvende invaliditeit ten gevolge van de breuk aan het staartbeen.
  • De kapotte bril (op voorwaarde dat dit genoteerd staat op de arbeidsongevallen aangifte).

 

Wat wordt niet vergoed:

 

  • Het uurwerk dat krassen vertoont (de verzekeraar vergoedt geen materiële schade) 

 

Een ongeval aangeven

Snel en eevoudig melding van een arbeidsongeval en upload van een attest van eerste vaststelling.

Geen toegang tot PFS+ ?

 

Klik hier om contact op te nemen met de helpdesk.

 

Bibliotheek

 

Zoek je voorbeelddocumenten ?