Telewerk

Delen
Deel dit artikel
LinkedIn
Twitter
Facebook
Messenger
Whatsapp
Link kopiëren

Telewerken werd in sommige bedrijven al vóór 2019 ingevoerd, maar de Covid-gezondheidscrisis heeft er een flinke impuls aan gegeven en telewerken is nu ingeburgerd in veel bedrijven.

Hoewel het grote voordelen biedt voor zowel het bedrijf als de werknemer, is telewerken niet zonder risico.

Op deze pagina

Telewerk risico's

Er zijn 3 types van risico's :

  1. psychosociale risico's
  2. aandoeningen aan het bewegingsapparaat
  3. risico's gerelateerd aan de huiselijke omgeving

Psychosociale risico's

Alleen thuis werken kan leiden tot isolement, kan werkgerelateerde stress veroorzaken en kan de werknemer een gedemotiveerd gevoel geven. Hierdoor kan het contact met collega's verminderen of kunnen de grenzen tussen de privé- en de werksfeer vervagen.

Spier-en skeletaandoeningen

Als je vanuit huis werkt, kan je geneigd zijn om aan de keukentafel te werken of op de sofa te gaan zitten. Het risico bestaat om gedurende langere perioden te blijven zitten, omdat je niet meer opstaat om bijvoorbeeld naar de koffieautomaat of een vergaderruimte te gaan.

Risico's verbonden aan de huiselijke omgeving

Losliggende kabels op de grond, een openstaande schuif van het bureau, een losliggend tapijt kunnen een risico op vallen en struikelen zijn. Vallen van de trap is ook een mogelijk risico bij telewerk.

Beleid rond telewerk

Het is in het belang van de werkgever die telewerken toestaat om een preventief beleid ten aanzien van telewerken te voeren. Een duidelijk kader en afspraken zorgen voor een vlotte samenwerking.

Hoe kan dit preventiebeleid worden ingevoerd voor werknemers die niet aanwezig zijn op het bedrijf? Het is meer dan een eenvoudige lijst met regels.

Beleid en overeenkomst

  • Bepaal duidelijk je visie op telewerken.
  • Maak duidelijke afspraken: plaats van het werk, aantal toegestane dagen, werktijden/flexibiliteit.
  • Stel een charter van goede praktijken op: duur van virtuele vergaderingen, tijd tussen vergaderingen, geen vergaderingen plannen in de agenda van een collega zonder zijn akkoord te vragen, enz.
  • Betrek het CPBW, de vakbondsafvaardiging en de werknemers bij dit proces.

Organisatie, werkplek, onderscheid tussen privé- en beroepssfeer

  • Moedig je personeel aan om een comfortabele werkplek te creëren die, indien mogelijk, gescheiden is van de woon- en doorgangsruimten.
  • Vermijd micromanagement en overmatige controle. Stel in plaats daarvan algemene doelen die moeten worden bereikt. Dit geeft werknemers meer vrijheid om pauze te nemen, hun kinderen van school te halen, enz.
  • Maak duidelijke afspraken over overwerk en het recht op deconnectie.

Uitrusting en ergonomie

  • Bied werknemers apparatuur die aangepast is aan comfortabel thuiswerken: een ergonomische stoel, een 2e scherm, een toetsenbord en muis, koptelefoon, enz. zijn slechts enkele van de oplossingen die je kunt overwegen.
  • Bied hen de mogelijkheid om extra apparatuur te bestellen als ze die nodig hebben.
  • Bied uitleg (informatieblad, video, enz.) om hen te helpen de apparatuur correct te installeren, hun stoel aan te passen, ...

Gezondheid en welzijn

Als ze niet op kantoor zijn, zitten sommige werknemers 8 uur lang, bewegen ze nauwelijks, eten ze slecht of tijdens het werk, etc. Het is essentieel dat werknemers zich goed voelen en gezond blijven. Om dit te doen, kun je ze helpen goed voor zichzelf te zorgen.

 

Enkele ideeën: 

  • Bied ze coaching, training en bewustmaking over onderwerpen die te maken hebben met ergonomie, welzijn of gezondheid.
  • Zet bijvoorbeeld virtuele groepssporten op. Werknemers zullen niet alleen in beweging komen, maar ze zullen het ook samen met hun collega's doen. Dit versterkt het gevoel deel uit te maken van een team en creëert misschien zelfs een gevoel van motivatie.
  • Als je een kleine informele vergadering plant, waarom doe je dat dan niet rechtstaand of al stappend ?
  • Als je je medewerkers wilt belonen of bedanken, waarom geef je ze dan geen kookboek met snelle, gezonde recepten? 

Is een ongeval tijdens de telewerkdag een arbeidsongeval?

Bij structureel of occasioneel telewerk geniet de telewerker een wettelijk vermoeden: het ongeval van de telewerker wordt vermoed te zijn gebeurd tijdens de uitvoering van het werk op voorwaarde dat het is overkomen:

  • Op de plaats (en) schriftelijk vermeld in de telewerkovereenkomst of in enig ander document dat het telewerk generiek of punctueel, collectief of individueel, toelaat (Indien plaats niet vermeld: vermoeden van toepassing op de verblijfplaats of op plaats waar het telewerk gewoonlijk wordt uitgevoerd)
  • En tijdens de periode van de dag vermeld in een document als hiervoor bepaald (Indien niet vermeld: vermoeden van toepassing tijdens de uren die hij zou moeten presteren indien hij in het bedrijf zou werken).