Nood en evacuatieplannen

Delen
Deel dit artikel
LinkedIn
Twitter
Facebook
Messenger
Whatsapp
Link kopiëren

Op deze pagina

Een noodplan, waarvoor ?

Voorkomen is beter dan genezen, luidt het adagium.

In het geval van een noodsituatie kan er inderdaad snel paniek ontstaan.

Een goede voorbereiding voorkomt zo een onnodige toename van stress, geeft je een duidelijk beeld van wat je wel of niet moet doen, garandeert de veiligheid van medewerkers en verkleint het risico op verergering van de situatie.

Hier volgen enkele voorbeelden van situaties waarin u snel, rationeel en veilig moet kunnen handelen:

  • een ernstige storing van de installaties (gaslek, etc.)
  • een ongeluk
  • een vuur
  • een overstroming/natuurramp
  • een inbraak (dreiging van buitenaf, aanvallers, diefstal, beroving, agressie, enz.)
  • een bommelding/terroristische dreiging

Hoe voor te bereiden?

In veel situaties is een goede voorbereiding al 80% van de oplossing.

Als aan alles (of bijna alles) vooraf is gedacht, de procedures zijn gepland en het personeel is opgeleid en bijgeschoold, weet iedereen precies wat te doen in geval van een calamiteit.

Iedereen zal een winnaar zijn: weinig tijdverspilling, minder stress, snelle en passende acties, beperkte slachtoffers en schade.

Wat zijn de stappen en waar moet je aan denken?

  • een risicoanalyse uitvoeren en mogelijke noodsituaties identificeren
  • stel voor elk type situatie een procedure op: wanneer alarm slaan? hoe  alarm slaan ? wie doet wat ? waar naartoe? wat doen na een incident? enz.
  • stel een contactmatrix op: wie waarvoor verantwoordelijk is, hoe deze mensen te bereiken, welke afdelingen op de hoogte moeten worden gebracht
  • een follow-upprocedure na het incident plannen (psychologische ondersteuning, enz.)
  • evacuatieplannen opstellen (routes identificeren, zorgen voor voldoende verlichting, verzamelpunten definiëren, plattegronden tonen)
  • train het personeel in verschillende procedures
  • regelmatig de effectiviteit van procedures en plannen testen (minstens één keer per jaar en vaker afhankelijk van de behoefte en complexiteit van de locatie)
  • verbeter de plannen en procedures na het analyseren van de oefeningen

Wie is verantwoordelijk voor de noodplannen

De werkgever is verantwoordelijk aangezien hij garant staat voor de veiligheid van de werknemers in zijn bedrijf.

Hij kan echter hulp inroepen van specialisten:

  • preventie adviseur
  • brandweerlieden
  • politie
  • doctor
  • gespecialiseerde externe bedrijven
  • ...

Wie moet (bij)geschoold worden?

Communicatie en informatie zijn essentieel. Dit geldt des te meer als er bijvoorbeeld brand is.

Dit is niet het moment om op zoek te gaan naar e-learning of how-to. Alles moet gemakkelijk te vinden en toe te passen zijn.

De werkgever moet:

  • het trainen en informeren van haar personeel over procedures en maatregelen in geval van noodsituaties.
  • Train en informeer stagiaires en leerlingen, onderaannemers, bezoekers, maar ook naburige bedrijven en lokale bewoners wanneer zij mogelijk getroffen worden.
  • nuttige informatie en documenten kunnen verstrekken aan de hulp- en interventiediensten (bijvoorbeeld elektrische plannen, waar de gaskleppen zich bevinden, enz.)