Op deze pagina
Een noodplan, waarvoor ?
Voorkomen is beter dan genezen, luidt het adagium.
In het geval van een noodsituatie kan er inderdaad snel paniek ontstaan.
Een goede voorbereiding voorkomt zo een onnodige toename van stress, geeft je een duidelijk beeld van wat je wel of niet moet doen, garandeert de veiligheid van medewerkers en verkleint het risico op verergering van de situatie.
Hoe voor te bereiden?
In veel situaties is een goede voorbereiding al 80% van de oplossing.
Als aan alles (of bijna alles) vooraf is gedacht, de procedures zijn gepland en het personeel is opgeleid en bijgeschoold, weet iedereen precies wat te doen in geval van een calamiteit.
Iedereen zal een winnaar zijn: weinig tijdverspilling, minder stress, snelle en passende acties, beperkte slachtoffers en schade.
Wat zijn de stappen en waar moet je aan denken?
- een risicoanalyse uitvoeren en mogelijke noodsituaties identificeren
- stel voor elk type situatie een procedure op: wanneer alarm slaan? hoe alarm slaan ? wie doet wat ? waar naartoe? wat doen na een incident? enz.
- stel een contactmatrix op: wie waarvoor verantwoordelijk is, hoe deze mensen te bereiken, welke afdelingen op de hoogte moeten worden gebracht
- een follow-upprocedure na het incident plannen (psychologische ondersteuning, enz.)
- evacuatieplannen opstellen (routes identificeren, zorgen voor voldoende verlichting, verzamelpunten definiëren, plattegronden tonen)
- train het personeel in verschillende procedures
- regelmatig de effectiviteit van procedures en plannen testen (minstens één keer per jaar en vaker afhankelijk van de behoefte en complexiteit van de locatie)
- verbeter de plannen en procedures na het analyseren van de oefeningen