Dynamisch risicobeheersingssysteem

Delen
Deel dit artikel
LinkedIn
Twitter
Facebook
Messenger
Whatsapp
Link kopiëren

Op deze pagina

Een dynamisch risicobeheersingsysteem : de ruggengraat van veilig werken

Werken brengt risico's met zich mee waardoor de wetgever aan de werkgever enkele verplichtingen meegeeft. De risico's binnen de onderneming wil je uiteraard zo veel mogelijk beperken om te voorkomen dat werknemers een ongeval krijgen of arbeidsongeschikt worden. 

 

Je bent wettelijk verplicht om van zodra je één werknemer in dienst hebt een dynamisch risicobeheersingssysteem (DRBS) te implementeren in je bedrijf. Dit DRBS is de kapstok van het welzijnsbeleid en heeft betrekking op de zeven domeinen die samen het begrip 'welzijn' vormen. Door het principe van PDCA  te hanteren zal je via het DRBS de planning van preventie en de uitvoering van het beleid mogelijk maken.  

Praktisch doorloop je verschillende staps om de risico's binnen de werkomgeving zo goed mogelijk te voorkomen en te beheersen. 

  •  Je voert een risicoanalyse uit om de mogelijke gevaren en risico's binnen je onderneming in kaart te brengen. 
  • je stelt maatregelen voor die tot doel hebben risico's te voorkomen en schade voorkomen en/of beperken. 
  • Deze risico's een maatregelen neem je vervolgens op in een globaal preventieplan (GPP of 5-jaren plan) voor de lange termijn en voor de korte termijn in een jaaractieplan (JAP).  

 

 Een belangrijk element hierbij is het beheersen van risico's binnen je organisatie. Enkel de risico's in kaart brengen is niet voldoende, je moet de risico's ook tot een accebtabel niveau brengen en houden. Je dient dus te zorgen voor een continu beheer van de risico's binnen de organisatie. 

 

De nood naar het dynamische karakter van je beleid is altijd aanwezig, de activiteiten (technologieën)  binnen je onderneming wijzigen regelmatig en de risico's dus ook. Aanpassingen moeten dus doorgevoerd worden wanneer omstandigheden veranderen. 

 

De preventieadviseur kan je hiervoor bijstaan en ondersteunen. Ook de werknemers krijgen een belangrijke rol gezien zij de vooropgestelde procedures en veiligheidsmaatregelen moeten naleven. 

 

Op die manier is iedereen (werkgever/werknemer/preventieadviseur) binnen de onderneming actief betrokken bij arbeisveiligheid en beheersing van risico's. 

Wettelijke verplichting

Elke werkgever moet ervoor zorgen dat zijn werknemers veilig kunnen werken. Zodra je in je organisatie één persoon in dienst neemt ben je wettelijk verplicht om een globaal preventieplan op te stellen, hiervoor kan je je laten bijstaan door een preventieadvseur van je interne of externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. 

Wie is verantwoordelijk voor het GPP & JAP

Je bent als werkgever zelf verantwoordelijk voor het actieplan.

Om tot een goed plan te komen dat draagvlak kent in je bedrijf, betrek je de leden van de hiërarchische lijn en de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk. Ook raadpleeg je het comité voor preventie en bescherming op het werk: je mag het actieplan pas uitvoeren na advies van het CPWB, de vakbondsafvaardiging of via rechtstreekse participatie van je medewerkers.

Het advies over het JAP van het volgende jaar moet verleend zijn vóór 1 november van het lopende kalenderjaar.

De interne dienst voor preventie en bescherming op het werk heeft als opdracht advies te verlenen en voorstellen te formuleren voor de opstelling, uitvoering en bijsturing van het actieplan.

Hoe het preventieplan dynamisch houden?

Een organisatie evolueert voortdurend. Er komen en gaan werknemers, nieuwe activeiten worden opgestart, er worden nieuwe procedures geschreven, ... waardoor de risico’s binnen je bedrijf steeds veranderen. Het GPP is een dynamisch document dat je regelmatig moet bijwerken waardoor het de basis is van je dynamische risicobeheersysteem. 

 

Het GPP vormt de basis van het verlplichte jaaractieplan (JAP), dit plan bevat de preventieve maatregelen die je het komende of huidige jaar vooropstelt. 

 

Je moet als werkgever het GPP voorleggen ter goedkeuring aan het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW). Is er geen CPBW aanwezig, dan leg je dit voor aan de vakbondsafvaardiging. Is deze laatste er ook niet, dan leg je het plan voor aan al je medewerkers.

Ook het jaractieplan (JAP) dien je voor te leggen ter goedkeuring aan het CPBW, de vakbondsafvaardiging of de werknemers. 

Wanneer het GPP/JAP bijsturen?

Je bent verplicht om het GPP bij te sturen in bepaalde gevallen: 

  • bij zware of regelmatig terugkerende ongevallen of incidenten;

  • bij aanpassingen aan installaties, verbouwingen;

  • bij het creëren van nieuwe taken en arbeidsposten, invoering van nieuwe technologieën; 

  • bij risicovolle werken door derden. 

Globaal preventie plan - GPP

Een globaal preventieplan of GPP is een overzicht van de preventiemaatregelen die je als werkgever formuleert op basis van een uitgevoerd risico analyse. Het GPP loopt over vijf jaar en dienst als basis voor het jaaractieplan (JAP).

 

In de praktijk biedt het GPP een overzicht van de aanwezige risico’s in je bedrijf, hierin worden ook concrete maatregelen voorgesteld om deze risico’s te beheersen of uit te schakelen. Het ene jaar ligt de focus op het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, het andere jaar gaat het over evacuatie bij brand of over risico analyses van machines.Met het globaal preventieplan probeert men bedrijven en organisaties aan te zetten tot een langetermijnvisie op het vlak van preventie.

 

Inhoud van een GPP

Elke werkgever maakt een eigen globaal preventieplan op, er zijn geen regels hoe dit plan er moet uitzien maar het moet enkele zaken bevatten:

  • De te bereiken doelstellingen (preventiemaatregelen) over een periode van vijf jaar
  • Een methode om de prioriteit van je maatregelen te bepalen
  • De middelen en methodes die de werkgever voorziet de maatregelen uit te voeren
  • De taakverdeling (wie doet wat en tegen wanneer?)

Jaaractieplan - JAP

Het jaaractieplan (JAP) is een overzicht van de preventiemaatregelen die in dat jaar moeten gerealiseerd worden. Het is dus een uitwerking van het globaal preventieplan. Je stelt het op in het kader van het dynamisch risicobeheersingssysteem. In het JAP beschrijf je concreet welke actiepunten je het komende jaar zal uitvoeren om risico’s in je bedrijf uit te schakelen of te beperken.

 

Via dit plan bevorder je de veiligheid, gezondheid, het welzijn en het milieu in je bedrijf. Je moet het JAP van het komende werkjaar ter kennisname en voor advies voorleggen aan het CPBW vóór 1 november van het lopende werkjaar. Heb je geen CPBW? Dan leg je het voor aan de vakbondsafvaardiging. Is die er ook niet? Dan leg je het rechtstreeks aan al je medewerkers voor via rechtstreekse participatie.

 

Inhoud van een JAP

Het jaaractieplan legt vast wie verantwoordelijk is voor welke doestellingen en bevat volgende onderdelen:

  • de doelen die je voor komend jaar stelt in het kader van het preventiebeleid
  • de middelen en methoden om deze doelstellingen te bereiken
  • de opdrachten, verplichtingen en middelen van alle betrokkenen
  • de aanpassingen die je moet aanbrengen aan het globaal preventieplan door gewijzigde werkomstandigheden, ongevallen incidenten, adviezen, ...

Bibliotheek

Zoek je een voorbeeld van JAP of GPP ?