Onthaal en opleiding

Delen
Deel dit artikel
LinkedIn
Twitter
Facebook
Messenger
Whatsapp
Link kopiëren

Wanneer een nieuwe werknemer in een bedrijf arriveert, is het belangrijk om hem goed te begeleiden, om hem alle nuttige informatie te geven om zich goed te voelen en zijn werk goed te kunnen doen.

Hiervoor is het noodzakelijk om een ​​ontvangst uit te voeren, sponsoring op te zetten maar ook een training te plannen.

Op deze pagina

Het onthaal

Wanneer moet er een onthaal plaatsvinden?

  1. bij indiensttreding
  2. tijdens een functieverandering
  3. bij het wisselen van locatie
  4. na een langdurige onderbreking (zwangerschapsverlof, ziekte, ongeval, economische werkloosheid, enz.)


Wanneer we bijvoorbeeld nieuwe apparatuur of nieuwe activiteiten introduceren, zullen we het niet hebben over de receptie, maar het is duidelijk dat werknemers moeten worden opgeleid en ondersteund.

Het onthaal is aantoonbaar

Het is belangrijk om op elk moment de informatie te kunnen tonen die aan de nieuwe medewerker wordt doorgegeven.
Dit geldt des te meer wanneer er zich een ongeval voordoet en de arbeidsinspectie komt controleren of de persoon voldoende (in)geschoold is.

Wij raden u daarom aan om de gegeven informatie schriftelijk of digitaal bij te houden en te controleren of de medewerker deze begrijpt.

Wat moet het welkom inhouden?

De welkomstbrochure, zowel in papieren als digitale versie, bevat over het algemeen:

  • informatie over het bedrijf: activiteiten en producten, situatie in het land of de wereld, organigram
  • praktische informatie: hoe bereik je het bedrijf, waar kun je parkeren, waar is de kantine, zijn er kleedruimtes en douches, etc.
  • basisprocedures: wat te doen bij ziekte of ongeval, hoe te evacueren bij brand, enz.
  • contactgegevens van belangrijke contactpersonen: HR, preventieadviseur, vertrouwenspersoon, bedrijfsarts, preventieadviseur psychosociale aspecten. Maar soms ook de naam en foto's van de reddingswerkers en eerstehulpbrandweerploegen.
  • diverse informatie: hoe u het computersysteem configureert, hoe u een verlof codeert, enz.

Het is belangrijk om jezelf in de schoenen van de nieuwe werknemer te verplaatsen: wat zou je willen weten als je morgen van baan verandert?

Zodra de algemene informatie is doorgegeven, zal sponsoring (of training) een goede methode zijn om de werknemer te ondersteunen bij het leren van het vak.

De peter-meter-schap

Kwaliteiten en vaardigheden van de peter-meter

De beste peter-meter is niet noodzakelijkerwijs de langstzittende werknemer.

Een ‘goede’ peter-meter is

  • geduldig
  • open
  • comfortabel uitleggen
  • positief
  • objectief

Hij heeft een voorbeeldrol en kent goede praktijken. Het demonstreert knowhow en interpersoonlijke vaardigheden die representatief zijn voor wat het bedrijf wil doorgeven aan toekomstige werknemers.

Hoe sponsoring of training doen?

De werkgever is verantwoordelijk voor de opvang en sponsoring. Dit betekent niet dat hij het persoonlijk moet doen. Hij kan een lid van de hiërarchische lijn of een werknemer aanwijzen om de nieuwe collega in zijn rol te ondersteunen.

In het programma:

  • een volledige rondleiding door het bedrijf met uitleg over de activiteiten en de verschillende diensten, visualisatie van de nooduitgangen en de verzamelplaats, een bezoek aan de kantine en toiletten, enz.
  • een toelichting op de verwachte werkzaamheden
  • opleiding over methoden, processen, arbeidsmiddelen en beschermingsmiddelen, enz.
  • stap voor stap instructie
  • validatie van verworven vaardigheden (test, vragenlijst, te produceren onderdeel, etc.)

Nadat deze stappen zijn doorlopen, blijft de sponsor het favoriete aanspreekpunt van de werknemer, maar zal de werknemer steeds zelfstandiger kunnen werken.

De opleidingen

Preventie omvat technische maatregelen, maar ook training.

Het is essentieel dat elke werknemer goed is opgeleid om het risico op ongevallen, materiële schade en stress bij de werknemers te verminderen. Wat is moeilijker dan iets moeten doen zonder te weten hoe?

Welke opleiding is verplicht?

Op welk punt in het carrière?

Is recycling nodig en hoe vaak?

In samenwerking met de personeelsdienst en de preventieadviseur stelt de werkgever een opleidingsplan en een vaardighedenmatrix op.

Afhankelijk van het onderwerp kan de opleiding intern of via een gespecialiseerd centrum worden verzorgd. Een certificaat van opvolging of succes wordt in het dossier van de werknemer geplaatst.

De job description

De functiebeschrijving omvat

  • knowhow: de dagelijkse taken die moeten worden uitgevoerd, maar ook de vaardigheden die moeten worden beheerst of verworven, talenkennis, computersoftware die moet worden gebruikt, enz.
  • de essentiële soft skills zodat de persoon zich goed kan voelen in het bedrijf en het bedrijf medewerkers heeft die passen bij de cultuur en visie.
  • de rollen en verantwoordelijkheden die de werknemer op zich zal moeten nemen

Het is essentieel dat de veiligheidscultuur van het bedrijf en de verwachtingen en verantwoordelijkheden die verband houden met deze visie worden vermeld.

Zo weten medewerkers dat veiligheid belangrijk is en dat het deel uitmaakt van het dagelijkse leven van het bedrijf en de functie.

De opleidingsmatrix

Nu de omschrijving van vaardigheden duidelijk is, is het handig om een ​​matrix te maken waarmee je eenvoudig kunt identificeren welke medewerker welke training moet volgen en binnen welk tijdsbestek.

Afhankelijk van zijn opleidingsniveau kan het zijn dat hij bepaalde activiteiten niet kan uitvoeren.

Om een ​​samenhangende en volledige matrix te bekomen zullen werkgever, personeelszaken, preventieadviseur en hiërarchische lijn moeten samenwerken.

Voorbeelden van trainingen:
  • technische opleidingen: heftruckrijden, steigermontage, onderhoud, etc.
  • veiligheidstrainingen: VCA, elektrische risico’s, werken in besloten ruimtes, etc.
  • taal- en computertraining
  • soft skills training: management, communicatie, enz.
  • opleiding in wetgeving: verantwoordelijkheid van de hiërarchische lijn; burgerlijke en strafrechtelijke aansprakelijkheid, ...

Bibliotheek

Zoek je voorbeelddocumenten ?