Veilige uitrusting

Delen
Deel dit artikel
LinkedIn
Twitter
Facebook
Messenger
Whatsapp
Link kopiëren

Op deze pagina

Werkuitrustingen

De CODEX (Boek IV) voorziet in een aantal bepalingen die door de werkgever moeten worden nageleefd.

Deze laatste is verplicht om apparatuur ter beschikking te stellen die geschikt is voor de uit te voeren werkzaamheden en tegelijkertijd de gezondheid en veiligheid van de werknemers te waarborgen.

Waar moet u rekening mee houden? Waar moet u op letten?

  • arbeidsomstandigheden en milieu
  • bestaande risico’s binnen de onderneming
  • risico's die waarschijnlijk zullen worden toegevoegd als gevolg van het
  • gebruik van de arbeidsmiddelen in kwestie
  • werkplek
  • positie van de werknemer (ergonomische principes)
  • installatie, opstelling, montage, demontage
  • training voor gebruik, maar ook voor onderhoud en onderhoud

3 groene lichten procedure

De aankoopprocedure wordt ook wel de “drie groene lichten procedure” genoemd, omdat er 3 belangrijke stappen zijn.

Pas na validatie van een stap (wanneer het licht groen is) gaan we verder met de volgende.

  1. bestelling
  2. bezorging
  3. inbedrijfstelling

BESTELLING

  • de nodige risicoanalyses uitvoeren en rekening houden met de hiërarchie van preventiemaatregelen
  • bepalen welke beschermingsmiddelen moeten worden verstrekt
  • zorg ervoor dat je samenwerkt met leveranciers en fabrikanten die conforme apparatuur aanbieden (CE-markering) en de wetgeving respecteren (machinerichtlijn).
  • een bestelbon opmaken waarin wordt vastgelegd dat het materieel aan de wettelijke bepalingen moet voldoen EN de aanvullende specifieke veiligheids- en hygiëne-eisen vermeldt. Deze eventuele specifieke eisen moeten voortkomen uit de risicoanalyse.
  • zorg ervoor dat je alle documentatie en de gebruiks- en onderhoudshandleiding in de talen van de gebruiker ontvangt
    schakel de preventieadviseur en de arbeidsarts in
  • doe indien nodig een beroep op specialisten met voldoende kennis van het vakgebied om de dwingende eisen in kaart te brengen.
  • vraag het visum aan van de preventieadviseur op het bestelformulier alvorens te verzenden
  • het CPBW informeren dat er een aankooporder is opgesteld voor apparatuur X of Y.
  • de nodige risicoanalyses uitvoeren en rekening houden met de hiërarchie van preventiemaatregelen

LEVERING

  • de leverancier bezorgt de klant een attest waaruit blijkt dat aan de bij de bestelling geformuleerde eisen is voldaan en geeft aan hoe hij aan de voorwaarden van de bestelling heeft voldaan. Meestal wordt de CE-conformiteitsverklaring gebruikt.
  • breng het CPBW op de hoogte van dit certificaat en laat het het raadplegen.
  • de leverancier geeft gebruiksinstructies in de gebruikelijke taal van het bedrijf (de taal van de regio waar de beschermingsmiddelen gebruikt zullen worden), tenzij anders vermeld op het bestelformulier.

INBEDRIJFSTELLING

  • laat de preventieadviseur een inbedrijfstellingsrapport opmaken voordat het toestel daadwerkelijk in gebruik wordt genomen. Dit rapport bevestigt dat de preventieadviseur (en eventueel geraadpleegde specialisten) heeft geconstateerd dat de veiligheids- en hygiënevoorschriften worden nageleefd.
  • advies inwinnen bij de bedrijfsarts
  • het CPBW op de hoogte stellen van het bestaan ​​van dit inbedrijfstellingsrapport en het toestaan ​​dit te raadplegen

 

 

Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)

De CODEX (Boek IX) voorziet in een aantal bepalingen die door de werkgever moeten worden nageleefd.

Deze laatste is verplicht om passende beschermingsmiddelen (collectief en individueel) te voorzien, die op zichzelf geen gevaar vormen voor de werknemer en die voldoen aan de regelgeving.

Wanneer meerdere uitrustingsstukken moeten worden gecombineerd, mag het gelijktijdige gebruik ervan geen gevaar opleveren en de doeltreffendheid van de bescherming met betrekking tot de risico's in stand houden.

Waar moet je aan denken?

  • PBM’s selecteren op basis van een risicoanalyse waarbij rekening wordt gehouden met de arbeidsomstandigheden, de werkomgeving, bestaande risico’s in het bedrijf, de werkplek
  • een zogenaamde 3 groene lichten procedure toepassen
  • advies inwinnen bij het CPBW
  • laat de door de werknemers gekozen apparatuur testen
  • train werknemers voor gebruik, maar ook voor onderhoud
  • zorgen voor het dragen, onderhouden en vervangen van beschermingsmiddelen