Elektrische installaties, batterijen en elektrische voertuigen

Delen
Deel dit artikel
LinkedIn
Twitter
Facebook
Messenger
Whatsapp
Link kopiëren

Op deze pagina

Conformiteit van de elektrische installatie

Elektrische installaties moeten voldoen aan het AREI (Algemeen Reglement op Elektrische Installaties).

De AREI maakt onderscheid tussen huishoudelijke en niet-huishoudelijke installaties.

De huishoudelijke installatie is:

  • hetzij een elektrische installatie bestaande uit één of meer installatie-eenheden die een wooneenheid of de gemeenschappelijke ruimten van een wooneenheid voeden;
  • ofwel een middel om elektrische energie te produceren en de elektrische installatie die een wooneenheid bedient of de gemeenschappelijke ruimtes van een wooneenheid.

Niet-huishoudelijke installatie: alle overige

Voor huishoudelijke installaties

  • Nieuwe installatie voor aansluiting op het elektriciteitsnet
  • Bij verkoop van het huis
  • Periodieke inspectie elke 25 jaar

Voor niet-huishoudelijke installaties:

  • Nieuwe installatie
  • Aanzienlijke wijziging of uitbreiding van een elektrische installatie (bijvoorbeeld een wijziging in het aardingsschema).
  • Periodieke inspectie :

                 -  jaarlijks voor mobiele of tijdelijke elektrische installaties ;

                 -   jaarlijks voor elektrische installaties in explosiegevaarlijke omgevingen (zie ATEX regelgeving) ;

                -   jaarlijks voor elektrische hoogspanningsinstallaties ;

                -    elke 5 jaar voor alle overige elektrische installaties

De keuring wordt uitgevoerd door een erkende keuringsinstelling. De lijst is beschikbaar op de website van de FOD Economie.

In bepaalde gevallen kan de verzekeraar eisen dat elektrische installaties in overeenstemming worden gebracht met de verzekeraarsregelgeving.


Naast de wettelijke eisen volgens de AREI voor hoog- en laagspanning, bevatten de regelgevingen van verzekeraars aanvullende eisen met betrekking tot de bescherming (weerstand, aarding, enz.) tegen brand van bepaalde apparatuur en lokalen waarin deze zijn geïnstalleerd.

Bijvoorbeeld: hoogspanningstransformatoren en hoogspanningscabines, kabels, panden met brand- of explosiegevaar (Ex-zonering), preventieve controles, inclusief thermografische inspectie van de hoogspanningsinstallatie en het laagspanningshoofdschakelbord, tweejaarlijkse inspectie van HS-relais en olieanalyse elke 10 jaar.

Ook is het mogelijk dat er een thermografische keuring wordt aangevraagd. Deze laatste maakt gebruik van een camera die infraroodbeelden en temperatuurmetingen maakt.

Het doel van dit onderzoek is om (verborgen) storingen in elektrische installaties in een vroeg stadium op te sporen, te lokaliseren en deze snel en efficiënt te verhelpen om zo het risico op brand te elimineren.


Elektrische batterijen

Tegenwoordig gebruiken we steeds meer elektrische batterijen in verschillende apparaten, van de kleinste zoals de schroevendraaier voor onze zondagse karweien tot de belangrijkste zoals onze elektrische auto's. We moeten ons echter bewust zijn de risico’s en op de hoogte zijn van bepaalde preventies die eraan gekoppeld moeten worden.

Maar eerst een beetje theorie om de risico's en gevolgen volledig te begrijpen.

 Lithium-Ion verwijst naar een familie van batterijtechnologie waarbij de elektrolyt is gebaseerd op lithium. Deze familie omvat verschillende subfamilies of technologieën.

Een van de belangrijkste oorzaken van gevaar van lithium-ioncellen houdt verband met het fenomeen van thermal runaway. Dit is een exotherme reactie van de batterij tijdens het gebruik, veroorzaakt door de aard van de materialen die in de batterijchemie worden gebruikt.

Thermal runaway wordt voornamelijk veroorzaakt door het gebruik van batterijen onder specifieke omstandigheden, zoals overbelasting in ongunstige klimatologische omstandigheden. Het resultaat van een thermal runaway van een cel hangt af van het laadniveau en kan in het ergste geval leiden tot ontsteking of zelfs een explosie van de Lithium-Ion cel.

Een andere belangrijke oorzaak van gevaar voor lithium-ioncellen is de mechanische sterkte. Lithium-ioncellen waarderen inderdaad niet de schokken of mechanische behandelingen die ze tijdens hun leven kunnen ondergaan.

Niet alle soorten lithium-iontechnologie hebben echter vanwege hun chemische samenstelling dezelfde gevoeligheid voor deze verschijnselen.

Preventie van elektrische batterijen bestemd voor steps, fietsen, ed.

Als het gaat om het opladen of opslaan van Li-ion-batterijen, is het noodzakelijk om bepaalde brandpreventiemaatregelen te nemen om thermal runaway en schokken te voorkomen/beperken.

Mechanische schade, elektrische storingen of overmatige verhitting kunnen leiden tot elektrolytlekkage, wat brand of explosie kan veroorzaken, dus laden en opslaan moet gebeuren in een brandcompartiment. Dit kan een brandwerende ruimte zijn, of een brandkast. Voor beide mogelijkheden geldt dat een brandwerendheid van minimaal (R)EI 60 moet worden bereikt.

De brandwerende ruimte en/of kast dient voorzien te zijn van:

-         Een automatisch detectiesysteem

-         Een automatisch brandblussysteem.

De gebruikte materialen (bv. stopcontacten, verlichting, apparatuur, enz.) in de brandwerende ruimte of kast moeten voldoen aan de Atex-richtlijn 114 (Europese richtlijn 2014/34/EU - KB 21 april 2016).

De conformiteit van de elektrische installatie moet worden gecontroleerd. Het gebruik van verlengsnoeren is verboden.

Elektrische voertuigen

Op basis van de momenteel beschikbare gegevens lijkt noch de warmtebelasting, noch het risico op brand tijdens het parkeren hoger te zijn voor elektrische of hybride auto's dan voor recente auto's met verbrandingsmotoren.

Tijdens het laden echter gaan we ervan uit dat het risico op brand groter is.

Het belangrijkste specifieke risico is de zogenaamde "thermal runaway"-reactie.

In de praktijk betekent dit dat sommige batterijen een elektrochemische reactie kunnen ondergaan die warmte genereert (exotherme reactie) en waarbij giftige en ontvlambare gassen vrijkomen. De op deze manier geproduceerde warmte kan de exotherme ontledingsreactie versnellen, waardoor nog meer warmte wordt gegenereerd, wat uiteindelijk kan leiden tot ontsteking van het voertuig.

Deze technologie evolueert voortdurend en dat geldt ook voor de bijbehorende brandpreventie. De verschillende brandweerkorpsen en expertengroepen hebben de handen in elkaar geslagen om na te denken over haalbare en aanpasbare preventiemaatregelen en hebben twee belangrijke documenten opgesteld:

  1. Een Koninklijk Besluit dat bijlage 7 "Gemeenschappelijke bepalingen" aanvult en dat betrekking heeft op het voorkomen van de plaatsing van elektrische laadpalen in parkeergarages. Ter herinnering: het Koninklijk Besluit fungeert als de wet.
  2. Een CBP, een praktijkcode die de FIREFORUM-groep in directe samenwerking met experts al op 06/10/2023 heeft gepubliceerd, een tweede versie van haar praktijkcode voor elektrische voertuigen in parkeergarages.

Waar moet je rekening mee houden?

 

Bij het bouwen of ontwikkelen van een parkeergarage voor elektrische voertuigen moet u denken aan:

  • Hoe omgaan met het ontstaan ​​van, het voorkomen van, de omtwikkeling en de verspreiding van brand brand
  • De veiligheid van personen te garanderen
  • De tussenkomst van de hulp- en interventiediensten vergemakkelijken

Afhankelijk van het geïmplementeerde brandbeveiligingsconcept worden verschillende soorten beveiliging onderscheiden : 

  • RWA (rook- en warmteafvoer)
  • Sprinklage
  • Ventilatie 
  • Open parking (parking waar elk niveau twee tegenover elkaar liggende gevels heeft die open zijn naar buiten)