PHILIPPE VAN BELLE
Chief Information
& Technology officer
Het begint en eindigt met het "Waarom"
Visie is cruciaal. Leiders en hun teams moeten vooraf duidelijk weten waarom ze zulke projecten willen ondernemen. Onze ‘waarom’ is duidelijk en breedgedragen: we willen onze klanten en partners snelle, op maat gemaakte digitale microservices bieden die hun leven vergemakkelijken.
Het laatste wat een klant die schade heeft geleden wil doen, is zich bezighouden met tijdrovende en omslachtige beslommeringen. Deze en andere ervaringen willen we gebruiksvriendelijker en gestroomlijnder maken door ze te digitaliseren.
Technologische revoluties
Die kloof kwam op verschillende manieren tot uiting. De technologieën achter respectievelijk de operationele en analytische systemen verschilden aanzienlijk, waardoor onze teams zich buitensporig hard moesten inspannen om interactie tussen beide werelden mogelijk te maken. Resultaat? Tijdrovende dataextractieprocessen en moeizame dataoverdrachten en -transformaties.
We hebben echter twee grote verschuivingen gerealiseerd waardoor we die kloof kunnen overbruggen: het replatformingsproject en de creatie van en migratie naar een “cloud-based’ dataplatform. Het replatformingproject is een unieke gebeurtenis. Het kostte ons vier jaar, 600 FTE's en de samenwerking van zes organisaties op vijf continenten om al onze applicaties van een mainframe naar gedistribueerde Windows-servers te migreren.
Tegelijkertijd hebben we een nieuw analytics- en rapportagedataplatform gecreëerd. Onze analytische systemen worden overgezet van on-premises SAS naar Microsoft Synapse.
Dat al onze operationele systemen en data op Windows SQL-servers draaien en onze analytische data op Microsoft Synapse, verkleint de kloof tussen beide werelden. Deze nieuwe technologische fundamenten versnellen de levering van operationele data en leidt tot kostenefficiënte dataopname en een kortere time-to-market. Deze processen verhogen ons capaciteitsbeheer en helpen ons de operationele en analytische data te integreren via parametrisering in plaats van dure programmering.
Datagedreven zijn gaat verder dan technologie
Deze nieuwe technologische fundamenten brengen ons dichter bij ons doel, maar zijn slechts een deel van de reis. Het is minstens even belangrijk om samen met je collega’s een datagedreven cultuur te creëren. Daar komt visionair en inspirerend leiderschap bij kijken.
Leiders moeten data-ambassadeurs worden, helpen bij het ontwikkelen van processen, middelen vrijmaken voor data-initiatieven en buy-in van personeel krijgen door het belang van data in de bredere context te communiceren. Ze moeten hun teams inspireren om data als leidraad te gebruiken.
Let wel: inspireren volstaat niet. Het is van essentieel belang dat je de belanghebbenden in andere afdelingen zo vroeg mogelijk in het proces betrekt, zodat ze later hun wagons aan je datalocomotief zullen haken.
Interdepartementale samenwerking en communicatie zijn wat dat betreft cruciaal. Wanneer data-experts en collega’s van andere afdelingen samenwerken, is de kans groot dat de verschillende invalshoeken tot nieuwe inzichten leiden. Daarnaast werkt duidelijke en beknopte communicatie over bevindingen aanstekelijk bij besluitvormers. Hoe duidelijker de conclusie, hoe meer ze geneigd zullen zijn om op data te vertrouwen.
Vertrouwen is broos en moeilijk te meten, maar door datagovernancepraktijken te implementeren die nauwkeurigheid en consistentie garanderen, kan het aangewakkerd worden. Transparantie over die praktijken en het handhaven van datakwaliteitstandaarden zijn van levensbelang om collega’s mee te krijgen.
Door deze stappen te volgen, hebben we een groot draagvlak gecreëerd waardoor onze nieuwe technologische fundamenten een cruciaal onderdeel zijn van elk nieuw businessproject bij AG. We meten en evalueren constant hoe we onze diensten met onze nieuwe technologische mogelijkheden kunnen verbeteren.
Het einddoel: betere diensten voor onze klanten en partners
Dit proces dient uiteindelijk één einddoel: voldoen aan de digitale behoeften van AG's klanten, partners en werknemers, en hen gepersonaliseerde en frictieloze microservices aanbieden. Diensten die voorheen futuristisch leken, liggen nu binnen handbereik.
Denk bijvoorbeeld aan een volledig digitale schaderegeling. Een klant wiens auto door een botsing schade heeft opgelopen zou een schadeclaim instant en volledig digitaal kunnen laten afhandelen.
Conclusie
Een datagedreven bedrijf worden, dat is meer dan een app of een slim algoritme uit de mouw schudden. Het gaat om het bouwen van een stevige en vernieuwende technologische fundamenten, voor een wereld waar digitalisering en data centraal staan.
Door de afstand tussen onze operationele systemen en analytics te overbruggen en een datagedreven cultuur te creëren, willen we de kracht van data ten volle benutten en gebruiksvriendelijke digitale services aanbieden. Daar worden onze klanten en partners alleen maar beter van.
Volg ons om op de hoogte te blijven van onze ontwikkelingen. Ondertussen kan je een van onze andere interessante artikels lezen.