Zijn elektrische auto’s het startpunt van een groene revolutie?
Wat is er aan de hand met de klimaatproblematiek?
Lies Eeckman van Polestar: “In 1973 gingen de eerste alarmbellen af in verband met klimaatverandering. Maar toch gebeurde er toen niets en duurde het lang voor enige actie op gang kwam. Dat is eigenlijk in strijd met onze normale menselijke reflex: als er een obstakel op onze weg komt of een probleem stelt zich, gaan we normaalgezien stoppen, nadenken over een oplossing en dan gaan we door. In het kader van de klimaatproblematiek komt alles maar heel traag op gang.
Het is echter nog niet te laat er is nog tijd om actie te ondernemen, maar het is dringend!
Iedereen kan bijdragen, maar grote bedrijven hebben meer impact, en kunnen dus meer doen!”
Sustainability is no longer an option...
Lies Eeckman- van Polestar: “Als we kijken naar de vraag of de mensheid een keuze moet maken tussen ecologie vs ecologie, dan is het eigenlijk op zich heel simpel. Er moet geen keuze gemaakt worden tussen ecologie en economie. Duurzaamheid is immers geen optie in het bedrijfsbeleid; het moet erin geïntegreerd zijn.
Punt is wel dat bedrijven en mensen vandaag meer denken in termen van obstakels en niet in oplossingen. Die mindset moeten we loslaten. Elektrische wagens zijn een deel van de oplossing, en gebaseerd op technologie die vandaag bestaat, werkbaar en schaalbaar.
De globalisering van de economie brengt nog een ander werkpunt naar boven voor bedrijven: de tegenstelling tussen concurrentie en samenwerking. Zolang iedereen op zijn ‘eiland’ wil blijven, zal er niet veel veranderen. Er moet worden samengewerkt om tot oplossingen te komen. Concurrenten zouden eerder moeten gezien worden als concullega’s ipv tegenstanders.”
Zo realiseren we de duurzaamheidsomslag rond mobiliteit
Lies Eeckman van Polestar: “Na grondig onderzoek in samenwerking met Kearney en autobouwer Rivian is het duidelijk geworden dat er 3 hefbomen zijn waar we op moeten werken als we een echte positieve impact willen realiseren op de klimaatverandering en de doelstellingen willen behalen. Zero is zero.
- 100% elektrisch rijden
- De technologie is er, ze werkt, laten we ze gebruiken! We moeten wegstappen van voorwendsels zoals ‘ja maar morgen is er misschien iets beters’. Bedenk de gekende uitspraak “If not now, then when?”
- 100% groene stroom
- Elektrische auto’s zijn maar zo groen als de energie die hen doet rijden. Naast de auto’s zelf moet er ook gewerkt worden aan duurzame energiebronnen die deze auto’s van energie voorziet.
- We moeten leren denken in ecosystemen. Zo zal het voertuig van de toekomst één ecosysteem vormen met de woning en groene energie thuis, waar de auto ook als thuisbatterij kan functioneren. Alles is met elkaar verbonden.
- Massale CO2 reductie
- Polestar streeft naar 81% reductie van CO2 in de waardeketen van elektrische voertuigen, en dit over hele lifecycle van het voertuig. Dus niet alleen het maken van het voertuig maar ook het gebruik en wat ermee gebeurt nadat deze auto niet meer rijdt. Carbon credits kopen in het buitenland om CO2 te compenseren (ook wel Offsetting genoemd) is geen deel van de oplossing!
Deze ambities realiseren kan Polestar niet alleen. Daarom werd deze studie ook gedeeld met alle concurrenten in de markt. Samen kunnen we weldegelijk die omslag realiseren.”
Transparency is key!
Lies Eeckman van Polestar: “Het doel is duidelijk. We weten als industrie wat er moet gebeuren om dat te bereiken. We moeten stap voor stap werken maar moeten geen compromissen maken: kwaliteit, design, etc. blijven noodzakelijk om consumenten te overtuigen. Duurzaam betekent immers niet minder kwalitatief of mooi.
Transparantie over het productieproces is even belangrijk. Waar worden die voertuigen gemaakt? Hoe worden ze gemaakt? Van waar komen de grondstoffen en hoe worden die ontgonnen? Het zijn maar enkele vragen waarop de consument een eerlijk antwoord verdient en nodig heeft.”
Binnen Polestar kijkt men op een andere manier naar teams en medewerkers. We hanteren company behaviors, in plaats van values: Passion, Courage, Transparency, Future thinking en Collaboration. Het gaat tenslotte over je gedrag en wat je doet, en niet over wat je zegt! Waarden hebben vaak de neiging om te zeggen wat je zou willen doen maar vaak is ons gedrag anders. Daarom zet het bedrijf in op effectief gedrag in plaats van waarden.
De citaten in dit artikel komen overeen met fragmenten uit toespraken die zijn gehouden tijdens het 'Sustainability Day' evenement, georganiseerd door AG op 21 september 2023. De uitspraken van auteurs buiten AG weerspiegelen alleen de mening van deze sprekers en auteurs.