Mijn favorieten 0

Een medewerker vraagt de uitbetaling van zijn/haar groepsverzekering

Delen
Deze pagina delen
WhatsApp
Email
Link kopiëren
Opslaan

Begeleid uw medewerkers bij de uitbetaling van hun groepsverzekering.

Na mooie en trouwe dienstjaren beslist een van uw medewerkers om met pensioen te gaan.  Ontdek in de onderstaande video hoe ze in enkele klikken op MyAG Employee Benefits de betaling van hun aanvullend pensioen kunnen aanvragen. Wijs hen ook op de mogelijkheid om hun hospitalisatieverzekering individueel voort te zetten.

1. Uw medewerker heeft contact opgenomen met de Federale Pensioendienst (FPD) om de pensionering te bevestigen

Uw medewerker moet geen aanvraag indienen bij de FPD als hij/zij ...

  • met pensioen gaat op de wettelijke pensioenleeftijd (momenteel 65 jaar, 66 jaar vanaf 2025 en 67 jaar vanaf 2030),
  • in België werkt als loontrekkende of zelfstandige,
  • en momenteel in België woont.

Als aan deze drie voorwaarden voldaan is, neemt de FPD rechtstreeks contact op met uw medewerker om de begindatum van het pensioen vast te leggen. In alle andere gevallen moet uw medewerker een aanvraag indienen bij de FPD.


2. De FPD deelt de wettelijke pensioendatum mee aan AG

De FPD verstrekt alle informatie over uw medewerker aan AG zodat wij de uitbetalingsprocedure van de groepsverzekering kunnen starten.

Als werkgever moet u ons op dat ogenblik nog niets bezorgen.


3. AG stuurt een brief naar uw medewerker met praktische richtlijnen voor de ontvangst van de groepsverzekering

Uw medewerker ontvangt ten vroegste 2,5 maanden vóór de pensionering een brief van ons over de contracten bij AG (zowel slapende als actieve contracten). Daarin vragen we om ons bepaalde gegevens te bezorgen, onder andere het bankrekeningnummer voor de uitbetaling.

Afhankelijk van de persoonlijke situatie moet uw medewerker ook enkele formulieren invullen:

De verzekerde kan ons deze informatie op twee manieren bezorgen:

  • Via ons platform MyAG Employee Benefits: dat is de gemakkelijkste en snelste manier.
  • Als u niet beschikt over het MyAG Employee Benefits-platform, kan uw medewerker deze informatie ook op papier of via payout@aginsurance.be naar ons sturen.

Wanneer de voorwaarden van het attest van effectieve activiteit vervuld zijn, zal uw medewerker u vragen dit document te certificeren om zo te kunnen genieten van een voordelige belasting op het groepsverzekeringskapitaal.

In de huidige omstandigheden is het voor uw medewerker niet gemakkelijk om u het attest van effectieve activiteit te bezorgen. Daarom heeft AG een efficiënte en snelle oplossing bedacht.Als werkgever hebt u tijdelijk de mogelijkheid om AG een mail te sturen om de effectieve activiteit van uw medewerker te bevestigen, samen met het feit dat die aan de voorwaarden voldoet. Uw medewerker kan nu zelf het attest van effectieve activiteit ondertekenen en u hoeft ons alleen maar een mail te sturen om dat te bevestigen.

Op dat ogenblik kan uw medewerker ook kiezen tussen een uitbetaling in de vorm van een eenmalig kapitaal, of in de vorm van een periodieke rente. 

Wil u een van uw medewerkers helpen? Ga naarMyAG Employee Benefits voor meer informatie.


4. AG betaalt het aanvullend pensioen uit

Zodra we alle nodige informatie hebben, controleren we ze en vragen we eventueel bijkomende info.

Als we alle gegevens drie weken voor de begindatum van het pensioen correct hebben ontvangen, storten we in de loop van de maand na de pensionering het geld op de rekening van de verzekerde.

Werd er gekozen voor een eenmalige uitbetaling van het kapitaal (populairste keuze), dan sturen we uw medewerker een uitbetalingsbericht met de details van het uitgekeerde bedrag. Werd er evenwel gekozen voor een periodieke rente, dan ontvangt uw medewerker een attest met hierop alle details over het bedrag van de uitbetaalde rente.


5. AG stuurt een fiscale fiche naar uw medewerker

Het jaar daarop bezorgen wij de verzekerde een fiscale fiche die nuttig is bij het invullen van de belastingaangifte.

Meer informatie voor uw medewerkers op MyAG Employee Benefits