Mijn favorieten 0
Transparantiewet: het uitbetalingsproces
Transparantiewet: het uitbetalingsproces

Transparantiewet: het uitbetalingsproces

Delen
Deze pagina delen
WhatsApp
Email
Link kopiëren
Opslaan

Wat is nieuw voor medewerkers die in 2025 met pensioen gaan?


Zoals we al eerder vertelden, treedt de Transparantiewet gefaseerd in werking. Vanaf 1 januari 2025 worden de nieuwe bepalingen in het kader van het uitbetalingsproces van kracht. We lichten ze graag even toe.

 

 

Om alle info rond het aanvullend pensioen transparanter te maken, werden er identieke regels voor alle pensioeninstellingen opgesteld. Het streefdoel is duidelijke, kwaliteitsvolle en pertinente informatie, zodat de aangeslotenen een beter zicht krijgen op hun toekomstig pensioenkapitaal en de uitbetaling ervan. We geven u een overzicht van de nieuwigheden op 1 januari. 

Uw medewerker gaat met pensioen

 

Uw medewerker kan de aanvraag voor zijn wettelijke pensionering ten vroegste 12 maanden tot ten laatste 1 maand voor de gewenste ingangsdatum van zijn pensioen indienen via MyPension. Overheidsinstantie Sigedis, verantwoordelijk voor het beheer van de Databank Aanvullende Pensioenen van de Federale Pensioendienst, brengt ons op de hoogte van de wettelijke pensionering.

  • Nieuw: we krijgen het rekeningnummer via Sigedis.

    Sigedis brengt ons op de hoogte van de startdatum van het pensioen, en zal ons ook het rekeningnummer doorgeven waarop het aanvullend pensioen zonder tegenbericht mag uitbetaald worden (indien uw medewerker in MyPension heeft aangeduid dat dit rekeningnummer mag gebruikt worden voor zijn aanvullend pensioen). Dit is het rekeningnummer waarop het wettelijk pensioen zal uitbetaald worden. 
     

Zodra we deze informatie ontvangen hebben, starten we het uitbetalingsproces van het aanvullend pensioen op. 

 

We informeren uw medewerker

 

Ten laatste 60 dagen voor de pensionering informeren we uw medewerker over zijn aanvullend pensioen (op voorwaarde dat wij de datum van het wettelijk pensioen minstens 90 dagen op voorhand hebben doorgekregen).

We doen dit via een brief met heel wat praktische informatie: een overzicht van de pensioenplannen, de bruto- en nettobedragen, de vermoedelijke uitbetalingstermijn(en), fiscale informatie, betalingsmethodes en alle stappen die nodig zijn voor de uitbetaling van het kapitaal.

  • Wat is nieuw in de brief?

    Vanaf 1 januari worden ook de volgende elementen vermeld:

    het rekeningnummer waarop we het aanvullend pensioen zullen uitbetalen (zonder tegenbericht),
    - het bedrag van de wettelijke minimumlijfrente (indien de medewerker kiest voor de omzetting van zijn kapitaal in een lijfrente).

 


MyAG Employee Benefits garandeert een vlotte uitbetaling

 

Via het MyAG Employee Benefits platform kunnen uw medewerkers op een snelle en eenvoudige manier alle nodige informatie doorgeven en/of bevestigen.

Ze vinden er een duidelijk online overzicht van alle aanvullende verzekeringen die u voor hen afsloot, en het bedrag dat ze na hun pensionering zullen ontvangen, zowel voor slapende als actieve contracten.

Het is ook mogelijk om ons alle gegevens via mail of op papier te bezorgen. Het doorgeven van alle gegevens via MyAG Employee Benefits is evenwel de veiligste, snelste én eenvoudigste manier.

Met dit efficiënte uitbetalingsproces komt AG Employee Benefits tegemoet aan alle vereisten met betrekking tot de bepalingen van de Transparantiewet.

 

De uitbetaling, een heuglijk moment voor uw medewerker
 

We streven ernaar om drie weken voor de pensioendatum alle nodige gegevens en attesten in ons bezit te hebben. Vervolgens controleren we alles en vragen we, zo nodig, de bijkomende informatie om het dossier op tijd te kunnen afronden. We betalen uw medewerker binnen de 30 dagen na pensionering (of 30 dagen na ontvangst van alle nodige gegevens) uit. Wil u graag een kijkje achter de schermen van het uitbetalingsproces? In een vorig artikel hebben we dit in detail toegelicht.

  • Nieuw: wettelijke verwijlintresten indien bepaalde termijnen overschreden worden

    Uitzonderlijk is het mogelijk dat uw medewerker zijn brief van ons te laat ontvangt of langer dan 30 dagen op de uitbetaling moet wachten. We zullen uw medewerker dan compenseren met een extra intrest die gelijk is aan de wettelijke verwijlintrest.



Kleine bedragen, vereenvoudigde procedure


Sigedis bepaalt wanneer het aanvullend pensioen onder de procedure ‘klein bedrag’ valt (onder de €150 geïndexeerd).

  • Nieuw: automatische uitbetaling bij kleine bedragen

    Bij bedragen onder de 150 euro (geïndexeerd) gebeurt de uitbetaling sowieso op het rekeningnummer waarop het wettelijk pensioen uitbetaald wordt (op voorwaarde dat uw medewerker zijn akkoord heeft gegeven voor het gebruik van dit rekeningnummer).
    Uw medewerker hoeft geen informatie door te geven. Hij wordt door Sigedis op de hoogte gebracht via e-mail en ontvangt ook via AG een bericht.

 

En verder?
 

U merkt het: AG blijft zich inzetten om transparante en duidelijke informatie te verstrekken. Voor u en voor uw medewerkers! Want via MyAG Employee Benefits hebben ze steeds een mooi én up-to-date overzicht van de voordelen die u hen als werkgever biedt, zowel via pc als via de app, die alle extralegale pensioenvoordelen extra tastbaar maakt.

Bovendien zullen we u regelmatig informeren over alle aanpassingen in het kader van de Transparantiewet en u op de hoogte brengen als er wijzigingen zijn voor u en/of uw aangesloten medewerkers. 

Hebt u vragen over deze wijzigingen of over de uitbetaling van het aanvullend pensioen? Maak dan gerust een afspraak met uw vertrouwde contactpersoon.