Mijn favorieten 0
Transparantiewet : ontdek hoe u de veranderingen een stapje voor blijft
Transparantiewet : ontdek hoe u de veranderingen een stapje voor blijft

Transparantiewet: wat verandert in 2026?

Delen
Deze pagina delen
WhatsApp
Email
Link kopiëren
Opslaan

Ontdek hoe u deze wijzigingen een stapje voor blijft.


In 2026 zorgt de Transparantiewet voor twee belangrijke wijzigingen op het vlak van het aanvullend pensioen. Vreest u veel vragen van uw medewerkers? Lees hieronder hoe u ervoor zorgt dat voor hen alles duidelijk is.

 

Om de informatie over de tweede pijler transparanter en relevanter te maken, komen er identieke regels voor alle pensioeninstellingen. Zo krijgen uw medewerkers in 2026 te maken met twee nieuwe documenten: het informatiedocument aanvullend pensioen en het pensioenoverzicht. Deze laatste vervangt de goed ingeburgerde pensioenfiche, maar biedt enkel een zicht op de bedragen van het jaar voordien.

We lichten de twee nieuwe documenten kort voor u toe. 

 

🆕 Informatiedocument aanvullend pensioen


In de wet en media sprak men tot nu toe over het aansluitingsdocument. De naam op dit document is evenwel ‘Informatiedocument aanvullend pensioen’. Het is een gestandaardiseerde samenvatting van het pensioenplan voor nieuwe aangeslotenen: wie beheert het plan, wat zijn de kosten, wie betaalt de bijdragen, hoe wordt het aanvullend pensioen uitbetaald …

Het doel van dit document is om uw medewerkers de grote lijnen van hun groepsverzekering te bezorgen, om hen te informeren over de keuzes die ze hebben en om ze te vertellen waar ze alle details kunnen terugvinden.

In 2026 zal het informatiedocument voor elke nieuwe aangesloten medewerker onmiddellijk beschikbaar zijn in MyAG Employee Benefits, vergezeld van het volledige pensioenreglement. AG stuurt het eveneens door naar Sigedis, die ervoor zorgt dat het toegevoegd wordt in mypension.be.

U leest het goed, dit nieuwe informatiedocument geldt niet voor uw huidige aangesloten medewerkers. Maar om ook hen goed te informeren, zullen ook zij vanaf 2026 hun volledige pensioenreglement kunnen inkijken via MyAG Employee Benefits.

 

🆕 Pensioenoverzicht
 


Het jaarlijkse pensioenoverzicht is een wettelijk document voor alle pensioeninstellingen. Het wordt opgesteld door Sigedis die zich baseert op de cijfers die het van ons ontvangt.

Het vervangt de pensioenfiche en zal telkens beschikbaar zijn op het einde van het jaar, zowel op mypension.be als op MyAG Employee Benefits.

Het eerste pensioenoverzicht zal het laatste trimester van 2026 beschikbaar zijn, en zal de cijfers weergeven van 31/12/2025 (berekend op basis van het loon van 2025). Willen uw medewerkers een actueel zicht op hun aanvullend pensioen? Dat vinden ze op elk moment in hun MyAG Employee Benefits app.


Wat is het verschil met de huidige pensioenfiche?
 

De basisgegevens op het pensioenoverzicht komen overeen met de huidige pensioenfiche (verworven reserves en prestaties). Er zijn evenwel twee zeer grote verschillen:

  • VERSCHIL 1: pensioenprojecties (gesimuleerd kapitaal bij leven)

Hebt u een pensioenplan met vaste bijdragen (Defined Contribution)? Dan ziet uw medewerker voortaan 3 verschillende projecties: een optimistische, een realistische en een pessimistische. De verwachte bedragen worden berekend op basis van rentevoeten die jaarlijks gepubliceerd worden door de FSMA, met de wettelijke pensioenleeftijd als einddatum. Er wordt dus geen rekening meer gehouden met de door AG gewaarborgde intrestvoet, noch met de eindleeftijd van het contract.

Ook voor pensioenplannen met een vast kapitaal (Defined Benefit) en voor Cash Balance plannen wordt het kapitaal voortaan berekend op de wettelijke pensioenleeftijd. Alleen als een deel van het kapitaal variabel is (bijvoorbeeld bij een winstdeling bovenop de doelformule of een Cash Balance-rendement dat gelinkt is aan financiële producten), worden er drie projecties getoond.

Deze manier van berekenen, die door de wet werd vastgelegd, zorgt ervoor dat de kapitalen op het pensioenoverzicht onmogelijk te vergelijken zijn met het kapitaal op de huidige pensioenfiche, ook al vervangt ze deze.

  • VERSCHIL 2: de ‘lopende rekening’

De lopende rekening toont de evolutie van de pensioenreserve van uw medewerker ten opzichte van het jaar voordien. Het zal er ongeveer zo uitzien :


Worden uw medewerkers hierover gecontacteerd?


Ja, ze ontvangen een of meer berichten, afhankelijk van de situatie:

  • Zijn de e-mailadressen van uw medewerkers GEKEND BIJ AG, dan krijgen ze bij de jaarlijkse herberekening van hun contract een e-mail van AG om hun te vertellen dat ze de meest recente situatie van hun pensioenkapitaal kunnen raadplegen via MyAG Employee Benefits. Ze worden ook via e-mail (van Sigedis of AG) verwittigd zodra hun pensioenoverzicht beschikbaar is.
  • Zijn de e-mailadressen van uw medewerkers NIET GEKEND BIJ AG, MAAR WEL BIJ mypension.be, dan krijgen ze in het najaar van 2026 van Sigedis een e-mail zodra het pensioenoverzicht beschikbaar is op mypension.be. Daar vinden ze de bedragen terug van 31 december van het jaar voordien. De meest recente situatie kunnen ze enkel bekijken op MyAG Employee Benefits als ze zich registreren via hun smartphone of pc.
  • Zijn de e-mailadressen van uw medewerkers OOK NIET GEKEND BIJ mypension.be, dan zal AG hen via brief verwittigen zodra het pensioenoverzicht beschikbaar is via MyAG Employee Benefits. We raden uw medewerkers aan om zich te registreren op MyAG Employee Benefits zodat ze ingelicht worden bij de herberekening van hun gegevens en zo een zicht houden op de meest recente situatie.
     
Moedig uw medewerkers zoveel mogelijk aan om zich te registreren
op MyAG Employee Benefits en om er hun privé e-mailadres in te geven.

Nood aan intern promotiemateriaal en handige how to’s?
Dat vindt u allemaal in onze MyAG Employee Benefits toolkit.

Wil u meer informatie of hebt u vragen?

Uw vertrouwde contactpersoon maakt graag tijd voor u vrij.




💡Altijd up-to-date dankzij MyAG Employee Benefits

 


U merkt het: AG blijft zich inzetten om transparante en duidelijke informatie te verstrekken.

MyAG Employee Benefits biedt uw medewerkers een mooi én up-to-date overzicht van de verzekeringen en voordelen die u hen als werkgever biedt.

Ze vinden er een antwoord op hun vragen en uitleg over de verschillende documenten. Bovendien kunnen ze via MyAG Employee Benefits heel makkelijk contact opnemen met AG.

 


Een deep dive in de wijzigingen? Volg ons webinar!


We kunnen ons voorstellen dat u bepaalde vragen hebt na het lezen van dit artikel. Misschien wil u de details kennen voor uw specifiek pensioenplan? Schrijf u dan zeker in voor ons middagwebinar op dinsdag 18 november. Zo bent u alvast goed voorbereid tegen dat het zover is.