Mijn favorieten 0
Attest van effectieve activiteit
Attest van effectieve activiteit

Automatisering en vereenvoudiging van het attest van effectieve activiteit

Delen
Deze pagina delen
WhatsApp
Email
Link kopiëren
Opslaan
Gaat één van uw medewerkers binnenkort met pensioen? Dat is een belangrijk moment — persoonlijk én administratief. Gelukkig wordt het papierwerk steeds eenvoudiger. Neem bijvoorbeeld het attest van effectieve activiteit: dat zorgt ervoor dat uw medewerker minder belasting betaalt op het pensioenkapitaal. Dankzij de automatische koppeling tussen AG en de publieke databank Sigedis verloopt dit nu grotendeels vanzelf. Resultaat? Minder papierwerk voor u, en een vlottere pensioentoekenning voor uw medewerker.

Waarvoor dient dit attest?

Het attest van effectieve activiteit zorgt ervoor dat uw medewerker kan genieten van een gunstiger belastingtarief van 10% (in plaats van 16,5%) op het pensioenkapitaal dat is opgebouwd via de werkgever. Meer info hierover? Klik hier.

Om hiervan te profiteren, moet uw medewerker:

  • effectief actief gebleven zijn tot aan de wettelijke pensioenleeftijd (momenteel 66 jaar), of
  • een volledige loopbaan van 45 jaar hebben voltooid en actief gebleven zijn tot het einde.

In twee derde van de gevallen hoeft u niets meer te doen voor het attest van effectieve activiteit.

Wat verandert er?

Tot voor kort moest u als werkgever een formulier invullen om te bevestigen dat uw medewerker de laatste drie jaar voor de wettelijke pensioenleeftijd effectief aan het werk was zodat hij of zij zou kunnen genieten van deze gunstige belastingheffing — een administratieve taak die tijdrovend en foutgevoelig was.

Vandaag is deze stap grotendeels geautomatiseerd: AG haalt de informatie rechtstreeks op bij Sigedis.

Concreet:

  • Als Sigedis bevestigt dat uw medewerker al dan niet effectief actief was, hoeft u niets te doen. AG regelt alles.
  • Enkel in uitzonderlijke gevallen waarin Sigedis geen gegevens heeft, blijft het formulier nodig — net zoals vroeger.

De impact hiervan?

Waar u vroeger in 32% van de gevallen een formulier moest invullen (namelijk, voor elke werknemer die de wettelijke pensioenleeftijd -momenteel 66 jaar- heeft bereikt of een volledige carrière van 45 jaar heeft op het moment van de pensionering), is dat vandaag nog maar 10%. In twee derde van de gevallen ontvangen we de bevestiging rechtstreeks van Sigedis. Een flinke administratieve tijdswinst voor u dus!

 

Vereenvoudigde procedures

Als werkgever hebt u dagelijks al genoeg te doen. Daarom digitaliseert AG zoveel mogelijk de administratieve afhandeling van pensioendossiers van uw medewerkers. De afgelopen jaren boekten we al verschillende vooruitgangen:

  • De pensioendatum wordt automatisch opgehaald via Sigedis.
  • Sinds 2025 ontvangen we het bankrekeningnummer van uw medewerker automatisch (dankzij de Transparantiewet).
  • AG verzorgt sinds 2025 ook de communicatie naar uw medewerkers rond de omzetting van kapitaal in een rente.

Deze vernieuwingen zorgen voor minder gedoe voor uzelf en meer begeleiding voor uw mensen, zodat zij goed geïnformeerd aan het pensioen kunnen beginnen.

 

Veelgestelde vraag: “Hoeveel krijg ik netto?”

Ongetwijfeld een veelgestelde vraag bij uw HR-afdeling. Via de MyAG Employee Benefits app kunnen uw medewerkers zelf en op elk moment in hun carrière een duidelijke simulatie maken van hun netto aanvullend pensioen.

  • Gebaseerd op de meest recente fiscale gegevens.
  • Duidelijk en onmiddellijk resultaat.
  • De enige tool van dit type in België.

Meer info over deze handige simulator? Klik hier.

Wil u de verschillende stappen van de betalingsprocedure van pensioenplannen kennen? Klik hier.
Verwijs gerust ook uw medewerkers naar dit overzichtelijke artikel waarin elke stap naar pensioen helder wordt uitgelegd.

Kortom: minder rompslomp, meer rust.

Dankzij automatische gegevensuitwisseling met Sigedis en handige tools zoals MyAG Employee Benefits, hoeven u en uw medewerkers zich nog maar weinig zorgen te maken over de pensioenaanvraag. Uw medewerkers hebben toegang tot alle benodigde informatie om alles in enkele klikken af te ronden. AG zorgt voor de begeleiding — u voor de fijne afscheidsgesprekken.

Hebt u vragen of wil u graag meer informatie?

Neem dan gerust contact op met uw vertrouwde contactpersoon bij AG Employee Benefits. Wij maken graag tijd voor u.