Duurzaamheid en verzekeringsproducten

Delen
Deze pagina delen
WhatsApp
Email
Link kopiëren

Welke initiatieven rond duurzaamheid zijn gelinkt aan verzekeringsproducten? 

Op vlak van duurzaamheid is het ook belangrijk dat we kijken wat we vanuit onze producten kunnen doen. Welke initiatieven nemen onze collega’s daar? 

Waar werken ze rond bij Non-Life?

Voor zij die niet vertrouwd zijn met het verzekeringsjargon, even verduidelijken dat Non-Life gaat over producten die bescherming bieden aan materiële en financiële zaken in het dagelijks leven, zoals de woning, voertuigen, andere eigendommen, financiële verliezen, enz. In deze producten heeft duurzaamheid een steeds grotere rol.

Enkele voorbeelden van initiatieven rond duurzaamheid: 

  • Ecobonus
    AG biedt een Ecobonus aan aan klanten die investeren in energiezuiniger wonen en leven. Concreet krijg je met deze Ecobonus 10% korting op je brandverzekering als je woning een ‘groen’ EPC heeft of als je energetische investeringen (warmtepomp, zonnepanelen, enz) hebt uitgevoerd met het oog op energiebesparing.
  • Climate change
    De klimaatverandering stelt ons voor grote uitdagingen als verzekeraar. Natuurrampen komen steeds vaker voor; de verzekerbaarheid ervan moeten we kunnen blijven garanderen naar de toekomst toe. Een samenwerking met de overheid in een vernieuwd kader is hiervoor nodig, zodat de burgers ook beschermd zijn tegen de gevolgen van grote rampen.
  • Autoverzekeringen
    Het aantal nieuwe inschrijvingen van hybride en elektrische voertuigen stijgt snel. Tegelijk zien we deze van diesel- en benzine wagens sterk dalen. AG speelt in op deze veranderende tendensen met een aantal nieuwe oplossingen en initiatieven zoals:
    • het opzetten van een ecosysteem voor elektrische voertuigen om de overgang naar elektrisch rijden zo makkelijk mogelijk te maken.
    • oplossingen voor zachte mobiliteit opzetten en uitrollen zodat onze klanten die tegenwoordig massaal kiezen voor de elektrische fiets of step, ook optimaal beschermd zijn
    • onze Kilometer Bonus die mensen beloont die minder de wagen nemen en hun mobiliteitsgewoontes aanpassen naar duurzamere alternatieven. 

Wat doen de collega's van onze Life verzekeringen rond duurzaamheid?

Life verzekeringsproducten of levensverzekeringen zijn producten die je dierbaren beschermen bij je overlijden, of die een spaar- of investeringsoplossing zijn waarmee je een kapitaal opbouwt. Op een vooraf afgesproken moment, of bij overlijden, keert de verzekering  je een bedrag uit. Hoe introduceren we hier duurzaamheid in onze producten?   

  • AG zet sterk in op duurzaamheid in zijn investeringspolitiek: het kapitaal dat we van onze klanten ontvangen, investeren we met het oog op het bekomen van een zo goed mogelijk rendement, maar ook met respect voor uiteenlopende duurzaamheidscriteria.
  • Meer dan 40 producten van AG dragen het Towards Sustainability Label: een duurzaamheidslabel van CLA, onder de controle van Ethibel dat steeds strengere voorwaarden oplegt om dit te kunnen verkrijgen. AG is er tot op vandaag in geslaagd dit label te behouden voor de producten die het in het verleden verkregen, en zelfs jaar na jaar nog uit te breiden naar andere producten.

Wat gebeurt er bij onze Empoyer Benefits & Health Care afdeling? 

Ook in ons departement Employee Benefits en Health Care beweegt er veel. Daar kijken we naar producten en diensten die werkgevers en werknemers helpen om goed voor elkaar te zorgen op financieel en gezondheidsvlak.

Met welke issues worden we geconfronteerd:

  • In de huidige ‘war for talent’ is het voor werkgevers steeds moeilijker om goede en juiste mensen aan te werven. Hoe kunnen we werkgevers bijstaan in het voorzien van een aantrekkelijk verlonings- en dienstenpakket om zo talentvolle werknemers in dienst te nemen?
  • We merken dat het steeds moeilijker wordt voor mensen om terecht te kunnen bij medische instanties.
  • Mentale zorg wordt steeds belangrijker: het toenemend aantal burn-outs vormt een uitdaging voor onze samenleving en economie.  

 

Welke initiatieven kunnen we nemen om hier oplossingen voor aan te reiken?

  • De 360° aanpak: van het in kaart brengen van de situatie rond mental wellbeing in je bedrijf, tot adequate bescherming, reïntegratiediensten en wellbeing programma’s om van je bedrijf een goede plaats om te werken te maken
  • We brengen het wellnessniveau van medewerkers in kaart zodat werkgevers weten waar ze op moeten inzetten.
  • We geven je medewerkers de mogelijkheid hun mentale veerkracht te versterken, met selfcare tools en een Safe2Talk hulplijn
  • Re-integratietraject: dit is het ondersteunen in het terug aan het werk gaan na een periode van afwezigheid door burnout. Ondertussen hebben reeds 6.000 mensen dit traject succesvol afgelegd. 
  • In samenwerking met Stichting tegen Kanker, wordt een begeleidingsprogramma aangeboden aan mensen die na een kankerbehandeling terugkeren naar de werkvloer.