Fred Dorsimont, founder van Behaven: How to be part of the sustainability change?

Delen
Deze pagina delen
WhatsApp
Email
Link kopiëren

Hoe te beginnen met duurzame gewoontes én ze vol te houden?

Fred Dorsimont is naast lesgever aan de EDHEC Business School ook co-founder van Behaven. Samen met zijn team helpt hij organisaties om effectievere duurzame programma’s en producten te creëren die mensen aanzetten tot actie. We vroegen hem om onze collega’s concrete tips te geven over hoe ze met duurzame gewoontes kunnen beginnen en hoe ze deze moeten volhouden.  

Fred Dorsimont: “Eerst een vooral moet ik nog eens benadrukken dat de grote verschuiving niet alleen van bedrijven of wetgevende instanties komt maar ook van consumenten. You’ve got the power, the power to change! Duurzamer gaan leven is noodzakelijk maar daarom niet gemakkelijk. Maar tegelijkertijd kan echt iedereen iets veranderen. Alleen weten de meeste mensen vaak niet waar ze moeten beginnen. Of hoe. Een mens functioneert namelijk voor een groot stuk op automatische piloot. Daar verandering in brengen is echt moeilijk en lastig. En lastig dat hebben we al helemaal niet graag.”

Volgens Fred Dorsimont zijn er 3 belangrijke factoren om verandering te stimuleren, namelijk via:

  • Contextuele factoren: onze keuzes worden beïnvloed door de manier waarop dingen aan ons worden gepresenteerd en door de direct omgeving waarin de beslissing wordt genomen.
  • Sociale invloeden: onze keuzes worden beïnvloed door de acties en goedkeuring van anderen.
  • Individuele invloeden: tot slot worden we beïnvloed door onze beperkte mentale bandbreedte, wat betekent dat we vaak liever de gemakkelijke, gebruikelijke keuze maken.

6 Technieken om gedrag te veranderen.

Fred gaf ons 6 concrete technieken mee om gedrag te veranderen en duurzamer te leven:

  • Choice architecture: herstructureer je fysieke omgeving om je gewenste gedrag gemakkelijker uit te voeren of om obstakels te creëren voor je ongewenste gedrag. Zoals het koekjesdoosvoorbeeld: laat ze verstoppen of nog beter haal ze niet in huis. Als er geen keuze is maak je het al een pak gemakkelijker voor jezelf.
  • Fresh start effect: gebruik speciale gelegeneheden of belangrijke data (vb. Nieuwjaar of het begin van een nieuwe maand) als triggers om je gewenste gedrag aan te nemen. Het begin van een nieuwe maand, een nieuwe week, enz. vertegenwoordgit een moment van reboot dat bevorderlijk is voor de implementatie van positief gedrag.  
  • Public engagement: doe een publieke en actieve uitspraak over je gewenste gedrag. Met andere woorden zeg tegen anderen wat je wilt doen of bereiken. Want anderen zullen je wel regelmatig aan je belofte herinneren of ernaar vragen.
  • Collective goal: stel een collectief of gezamenlijk doel dat individuele inspanning vereist om het te bereiken. Dan wordt het gemeenschappelijk doel pas haalbaar als elk individu zijn/haar steentje bijdraagt. Bovendien is samen altijd leuker dan alleen.
  • Implementation intention: stel een specifiek plan op om je gewenste doel of intenties te bereiken. Gebruik daarvoor het ALS {situatie} DAN zal ik {gedrag} format. Bijvoorbeeld; ALS ik op restaurant ga DAN eet ik vegetarisch.
  • Temptation bundling: combineer je gewenste gedrag met een activiteit die je leuk vindt zodat je beide tegelijk kunt doen. Kijk bijvoorbeeld alleen naar je favoriete Netflix-programma als je met het openbaar vervoer reist. 

De citaten in dit artikel komen overeen met fragmenten uit toespraken die zijn gehouden tijdens het 'Sustainability Day' evenement, georganiseerd door AG op 21 september 2023. De uitspraken van auteurs buiten AG weerspiegelen alleen de mening van deze sprekers en auteurs.

Alle info over ons duurzaamheidsbeleid hebben we samengebracht in 1 rapport: ons Duurzaamheidsrapport. Je kan het helemaal downloaden en lezen.